Mandag morgen var der ikke en fedtfinger at finde på de mange nye og brugte biler, som funklede i udstillingslokalet hos Sørensen Biler i Helsinge.
Her aflagde landets nye skatteminister, Rasmus Stoklund (S), nemlig visit for at lære autobranchen bedre at kende.
Indehaver Henrik Sørensen har drevet både ny- og brugtvognsforretning samt værksted i mange år og kender derfor branchens udfordringer og vilkår indgående.
Planlagt pitstop for bilafgifter
Blandt de emner, der blev diskuteret med ministeren, var det kommende pitstop på bilafgifterne, som er planlagt i 2025, reglerne for vanvidsbilisme, som kan ramme forhandlere og værksteder, når de låner biler ud til kunder, moms i forbindelse med import af biler og licensordning til leasingselskaber.
”Noget af det, vi har talt om i dag, er de dilemmaer, vi står overfor, når vi skal omlægge afgifterne, forhindre vanvidsbilisme osv.,” sagde skatteminister Rasmus Stoklund under besøget og fortsatte:
”Vi arbejder med at finde en model, der garderer os bedre mod vanvidsbilister – det skal vi i fællesskab arbejde med i det kommende år. Og derudover skal vi i gang med at omlægge afgifterne, så de kan træde i kraft fra 1. januar 2026. Og det er klart en stor og vanskelig opgave, for vi ønsker jo flere elbiler, men vi skal også finde en balanceret måde at gøre det på.”
AutoBranchen Danmark er i dialog med Skatteministeriet om de diskuterede emner og benyttede lejligheden til at huske skatteministeren på vigtigheden af et hurtigt afklaringsforløb, når man kigger på bilafgifterne, så vi ikke risikerer at sætte salget på standby gennem et langt afklaringsforløb.
Blandt de mange store emner, som blev drøftet, var også spørgsmålet om en eventuel licensordning til leasingselskaber. Her fremhævede AutoBranchen Danmark vigtigheden af, at systemet ikke kommer til at tilgodese de store aktører på bekostning af de små. Samt at mulighederne for at komme brodne kar til livs faktisk allerede er gode, hvis man sikrer, at kontrolsystemet fungerer effektivt.
Skatteministeren bekræftede, at man ikke har til hensigt at lave en licensordning, som kun giver de store spillere mulighed for at være på markedet.
Bilforhandler med lang historie
Sørensen Biler har eksisteret i Helsinge siden 1962, hvor Henrik Sørensens forældre startede forretningen som en tankstation. I 1981 udviklede det sig til en regulær bilforretning, som siden er vokset. Dengang var det Opel, man forhandlede, og siden kom der flere bilmærker til, mens sønnerne Peter og Henrik Sørensen overtog forretningen i år 2000.
I dag forhandler Sørensen Biler nye Suzukier, da man ved udgangen af 2023 ophørte som autoriseret forhandler af Opel, Peugeot og Citroën. Sørensen Biler er dog fortsat autoriseret værksted for disse mærker og har fokus på nyere brugte biler fra samme mærker ligesom elbiler er et fokusområde.