Bilforhandlere

Nye EU-regler i 2020 styrker forbrugerbeskyttelsen

Om mindre end et år træder nye EU-regler i kraft, som skal styrke håndhævelsen af de forbrugerbeskyttende regler. Det sker den 17. januar 2020, og med de nye rammer for samarbejdet, bliver der særligt fokus på de nye digitale forbrugsmønstre. Blandt andet er tilføjet flere områder for samarbejdet, og der er flere muligheder for at sætte ind overfor fupmetoder på nettet.

Det skriver Forbruger Europa i en pressemeddelelse.

De nye regler ændrer den såkaldte CPC-forordning, som er et tværgående forbrugerbeskyttelsessamarbejde mellem alle EU- og EØS-lande.

”Et af de områder, CPC-netværket blandt andet har haft fokus på er biludlejning, så for de af AutoBranchen Danmarks medlemmer, som har med biludlejning at gøre, er det relevant”, siger Eylem Ünüvar, juridisk chef i AutoBranchen Danmark.

CPC-netværket – Consumer Protection Coorporation Network er et tværgående samarbejde mellem de nationale myndigheder i alle EU- og EØS-lande. Dets funktion er, at landenes nationale håndhævelsesmyndigheder skal samarbejde om at beskytte forbrugernes interesser i landene i EU og EØS.  Samarbejdet sætter landene i stand til at dele information om overtrædelse af EU’s forbrugerbeskyttelseslovgivning i sager, hvor den erhvervsdrivende og forbrugeren er bosat i forskellige lande. I Danmark er Forbrugerombudsmanden en del af CPC-netværket.

De nationale håndhævelsesmyndigheder samarbejder blandt andet om overholdelsen af forbrugerlovgivningen på følgende områder:

  • Urimelig handelspraksis
  • E-handel
  • Reklamer
  • Pakkerejser
  • Onlinesalg
  • Passagerrettigheder

Netværket arbejder for, at forbrugerreglerne overholdes på tværs af landegrænser, og for at få en fælles praksis på området. Myndighederne kan også advare hinanden om problematisk praksis, så de undgår, at det spredes til andre lande. Netværket foretager regelmæssig kontrol af websteder for at sikre, at en given sektor overholder forbrugerreglerne. Som tidligere nævnt er biludlejning et af de områder netværket har haft fokus på.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper