Siden Josef Büchl den 22. marts vandt ankesagen over Peugeot i Østrig, har sagen vakt opsigt i den europæiske autobranche. Det skyldes, at dommen både er baseret på østrigsk lovgivning og EU’s konkurrenceregler. Dermed kan sagen også få indflydelse på forholdet mellem forhandler og importør i flere EU-lande.
AutoBranchen Danmark er medlem af paraplyorganisationen Cecra, der varetager autobranchens europæiske interesser. I en fælles pressemeddelelse udtaler Cecra og vores østrigske søsterorganisation WKÖ stor tilfredshed med dommen:
”Cecra og vores østrigske medlem WKÖ byder afgørelsen fra den øverste karteldomstol velkommen. Det er et gennembrud for den årtier lange kamp for et mere ligeværdigt forhold mellem importør og forhandler i Østrig og resten af Europa.”
Ny gruppefritagelse afgørende for nyvognsforhandlere
De EU-regler der har indflydelse på den østrigske sag og det generelle forhold mellem bilforhandler og importør er den såkaldte gruppefritagelse. Regelsættet kaldes en gruppefritagelse, fordi det er en undtagelse fra EU’s stramme konkurrenceregler. Undtagelsen betyder, at importørerne kan stille markante krav til forhandlerne gennem forhandlerkontrakterne. Det drejer sig blandt andet om, muligheden for opsigelse af forhandlerkontrakter, begrænsninger på hvor mange bilmærker en forhandler må sælge og en række andre elementer i forhandlerkontrakterne.
Den nuværende gruppefritagelse udløber til maj 2022, hvorfor EU-Kommissionen skal afgøre, hvordan en kommende gruppefritagelse skal se ud. Derfor forventer EU-Kommissionen senest til sommer at fremlægge et udkast til en ny gruppefritagelse.
I arbejdet med at tilrettelægge en ny gruppefritagelse har EU-Kommissionen gennem længere tid evalueret den eksisterende gruppefritagelse og hørt de berørte brancher. Adm. direktør hos AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg uddyber her:
”Cecra og AutoBranchen Danmark har kritiseret den nuværende gruppefritagelse for at give importørerne frit spil til at pålægge forhandlerne urimelige byrder og for dårlige vilkår ved opsigelse. AutoBranchen Danmark og Cecra arbejder fortsat på at sikre forhandlerne bedre mod importørens brug af direkte salg, tidssvarende regler for onlinehandel og med udfordringerne ved selektive distributionssystemer.”