Efter den nylige dom i Østrig har AutoBranchen Danmark bedt Peugeots hovedkontor i Paris kommentere sagen. Vi ønskede at få svar på, hvilke konsekvenser som Peugeot-koncernen forventer, at dommen vil få i Europa, herunder for danske forhandlere af Peugeot og andre PSA-mærker.
Peugeot-koncernen har sendt vores henvendelse videre til Peugeot-importøren i Østrig. De har ikke ønsket at svare direkte på vores spørgsmål, men de bekræfter dog, at de er i gang med at ændre på deres procedurer. Hvorvidt dette også gælder uden for Østrig, kan vi ikke få svar på, da talspersonen for importøren oplyser, at dommen og dens konsekvenser fortsat analyseres.
I det meget kortfattede svar fra den østrigske importør understreges det dog, at der er tale om en lokal sag, der ikke vil få konsekvenser for Peugeot-forhandlere i andre lande.
Juridisk chef hos AutoBranchen Danmark Eylem Ünüvar er overrasket over, at importøren så klart afviser, at dommen kan bruges i andre lande.
”Dommen analyseres ifølge importøren stadig, derfor er det er bemærkelsesværdigt, hvor klart de afviser, at dommen får betydning i andre lande. Dommen baserer sig delvist på EU-retten, derfor er det ikke umuligt, at den kan få indflydelse i andre EU-lande. Netop derfor er der stor interesse for dommen fra AutoBranchen Danmark, vores søsterorganisationer og vores paraplyorganisation Cecra. Det er ærgerligt, at Peugeot er så tilbageholdende med at udtale sig”, siger Eylem Ünüvar.
Fundamentale ændringer af forhandlerkontrakter
Den nylige dom betød, at dele af de nuværende Peugeot-forhandlerkontrakter blev kendt ulovlige. Følgende punkter er blevet kendt ulovlige af domstolen og skal være ændret inden den 22. juni:
- At binde forhandlerens bonusbetalinger til kundetilfredshedsundersøgelser.
- At reducere forhandlerens indtjening, hvis de ikke når salgsmål, der bevidst er oppustet af PSA.
- At konkurrere med forhandler-netværket direkte gennem egne datterselskaber med differentierede priser.
- At lade forhandlere betale for mystery-shopping.
Dertil skal en kartaldomstol undersøge, om den tvungne deltagelse i markedsføringskampagner også er ulovlige. Peugeot og andre importører der benytter tilsvarende kontraktforhold har fået tre måneder til ændre deres kontrakter.