I jagten på en ny aftale om fremtidens bilafgifter har regeringen rykket sig fra deres oprindelige forslag om 500.000 grønne biler, der senere blev forhøjet til 600.000. Regeringen har nu foreslået 700.000 grønne biler i 2030, hvoraf de 60.000 er varebiler. Det er en udvikling, som AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg hilser velkommen.
”Det er på høje tid, at der sker fremskridt i forhandlingerne, der nu kører nu på 6. uge. Derfor skal der meget snart landes en aftale. Af den årsag har jeg sendt et brev til partiernes forhandlere, hvor jeg opfordrer dem til at bide til bolle og få lukket en aftale for resten af årtiet snart. Branchen kan ikke vente meget længere på en afklaring”, siger Gitte Seeberg.
Forslaget om de 700.000 grønne biler betyder dog ikke, at der er enighed endnu. Venstre, Konservative, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten har nemlig forlangt en million grønne biler i 2030. Partierne er dog ikke enige om, hvordan det skal finansieres, da nogle partier ønsker at bruge af råderummet, mens andre ønsker højere registreringsafgift og højere ejerafgifter for alle bilejere. Det har gjort forhandlingerne svære.
Gitte Seeberg mener dog, at der er grundlag for at lave et kompromis snart.
”Transportkommissionen anbefalede 750.000 grønne biler i 2030, der er regeringen næsten nu. De fleste partier bør kunne se sig selv i en aftale, hvis de lander på 750-850.000 grønne biler i 2030. Det er grønt men ikke urimeligt dyrt. Det afgørende er nu, at politikerne lander en bred politisk aftale, hvor priserne på elbilerne holdes nede og man ikke brandbeskatter fossile biler. Den skal gælde resten af årtiet, så vi undgår nye afgiftsforhandlinger, der kan sætte bilsalget i stå igen. Det har vi haft rigeligt af i de senere år,” siger Gitte Seeberg.