AutoBranchen Danmark har fået bekræftet af Skatteministeriet, at man vil udskyde betaling af registreringsafgift for marts måned, der ville skulle betales i april, til 1. november. Udskydelsen sker som konsekvens af den hårde kritik, som en samlet autobranche har rejst mod Skatteministeriet for indfasningen af de nye bilafgifter.
AutoBranchen Danmark har været i tæt dialog med Skatteministeriet, Motorstyrelsen og flere politikere på Christiansborg for at få løst problemet. Efter godt en måneds hård kritik bag lukkede døre og i pressen, giver Skatteministeriet nu indrømmelser.
Adm. direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg er glad for, at ministeriet viser handling, men hun havde foretrukket en anden løsning.
”Vi har bedt om at hele betalingen af registreringsafgift i overgangsperioden udskydes som minimum for de grønne biler og alternativt, at man fortsatte efter 2020-reglerne, der især ville hjælpe de grønne biler. Man har valgt kun at gøre det for en enkelt måned. Det er bedre end ingenting, men det er ikke ideelt. Branchen vil stadig skulle lave dobbeltarbejde og kunderne være usikre på de nye afgifter,” siger Gitte Seeberg.
Vil ramme grønt bilsalg
Med Skatteministeriets udmelding forventer AutoBranchen Danmark, at bilforhandlere og leasingselskaber i de resterende måneder af overgangsperioden skal indbetale registreringsafgift som tidligere oplyst af skatteforvaltningen. Efter 1. juni 2021 vil der blive lavet en efterregulering af Motorstyrelsen. Den forventes at være afsluttet 1. november, hvor den udskudte registreringsafgift skal betales.
Dermed løses problematikken med indregistrering af grønne biler kun i en af de fem måneder, hvor de grønne biler skal indbetale den kunstigt høje registreringsafgift på 65 procent. Det er AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg ikke tilfreds med.
”Salget af grønne biler vil kun være på et acceptabelt niveau i marts måned, hvor der ikke skal indbetales registreringsafgift med det samme. Det er virkeligt ærgerligt både for den grønne omstilling men også for de mange bilhuse, der satser på grønne biler, ligesom regering og folketing har ønsket. Det er dybt urimeligt, at autobranchen igen skal agere bank for staten”, siger Gitte Seeberg.