Elbiler

Brexit nærmer sig deadline – risiko for højere bilpriser 

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

En no deal-Brexit, altså et britisk farvel til EU uden en handelsaftale, vil koste autobranchen dyrt i hele Europa.  

Handelsaftalen mellem Storbritannien og EU blev i første omgang forlænget til 31. december 2020. Den dato rammer vi om halvanden uge og der er endnu ikke indgået en ny aftale, selv om parterne forhandler heftigt. Efter sigende er briterne og EU enige om det meste, men en aftale om fiskeriet i britisk farvand er et tungt stridspunkt.  

Når alt tælles med, beskæftiger bilindustrien i omegnen af én million mennesker i Storbritannien. Særligt Jaguar/Land Rover og de to japanske bilmærker Nissan og Honda, vil blive ramt. I Sunderland har Nissan således sin største fabrik uden for Japan. Ganske mange af Nissans Qashqai og Juke, som sælges i Europa er bygget på fabrikken i Sunderland.  

Fordi der vil komme told på bilerne, vil prisen på eksporterede biler fra Storbritannien stige 10 procent i pris. SMMT (Society for Motor Manufacturers and Traders), brancheorganisationen for bilproducenter og forhandlere, sætter beløb på og siger, at en bil, som bygges i Storbritannien og sælges i EU vil stige omtrent 15.000 kroner i pris, hvis briterne ikke får en handelsaftale med EU. Omvendt vil en bil produceret i EU og solgt i Storbritannien stige med godt og vel 20.000 kroner, når de britiske forbrugere skal købe den. 

Samtidig vil handelsrestriktioner og stikprøvekontroller ved grænseindgange efter al sandsynlighed betyde flaskehalse og stærkt forøgede leveringstider på bilerne til lande i EU. Det skyldes bilproducenternes normale arbejdsgang med konstant at få levering af reservedele fremfor at have en gigantisk lagerkapacitet på fabrikken.  

Hævede priser og længere leveringstider vil i så fald formentlig også ramme Danmark, hvis det bliver en “no-deal.” 

Foreløbig vil ingen offentligt tale om en plan B. De fleste forventer en handelsaftale inden 31. december, selv om det nu er i næsten 12. time.  

 “Nissan beskæftiger alene 7.000 medarbejdere på og omkring fabrikken, og vi har brugt 400 milllioner pund (3,3 milliarder kroner) de senere år på produktionen i Sunderland. Vi har svært ved at forestille os, at der ikke kommer en aftale,” fortæller Ann Strøby, der er kommunikationschef hos Nissan Danmark.  

AutoBranchen Danmark har tidligere undersøgt Brexits indvirkning på branchen, og konklusionen var, at eftersom briterne har væsentlig større tradition for at samle biler end for at levere reservedele til branchen, er konsekvenserne begrænsede.  

Organisationen Dansk Erhverv som AutoBranchen Danmark samarbejder med, foreslår at alle danske virksomheder analyserer sin egen situation og forbereder sig på et hårdt Brexit, altså et Brexit uden en handelsaftale.  

“Hvis du sender én pakke til Storbritannien om året, skal du selvfølgelig ikke igangsætte en større omlægning af din toldbehandling. Men langt de fleste virksomheder, der har samhandel, skal forberede sig – uanset om der kommer en aftale eller ej,” lyder budskabet fra Lasse Hamilton, der er EU- og international chef i Dansk Erhverv. 

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]