En analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at hver fjerde virksomhed har oplevet, at digitale platforme har ændret handelsbetingelserne uden varsel og uden begrundelse.
Det vil erhvervsminister Simon Kollerup (s) ændre på med en ny lov til at styrke danske virksomheders rettigheder over for aktører, som udvikler og driver digitale platforme. Den træder i kraft 1. juli 2020.
Godt med digitalt fokus
Ifølge Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark, er tiltaget nødvendigt for passe på især små- og mellemstore virksomheder – også i autobranchen.
“I et stigende antal danske virksomheder, også bilhuse og værksteder, bruger man forskellige digitale platforme. Det kan være alt fra økonomisystemer, salgs- og kommunikationsplatforme. Her er det godt, at der sættes fokus på de vigtige forretningsvilkår, som følger med platformene”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen fra AutoBranchen Danmark.
”Som reglerne er i dag, har virksomhederne, der benytter de online platforme, reelt ikke nogen mulighed for at forhandle om vilkårene. Det er derfor hensigten med den nye lov, at retfærdigheden og sikkerheden på online platforme fremmes, og at myndighederne får en reel mulighed for at gribe ind over for urimelig adfærd overfor brugerne”, siger hun.
Sund konkurrence
”I AutoBranchen Danmark er vi glade for tiltaget, som vi tror vil skabe mere fair og gennemsigtige regler for brugerne” siger jurist Ida Nynne Daarbak Jensen.
”De nye regler giver myndighederne ret til at kontrollere platformene og gribe ind, hvis der er behov for det. I dag er det på nogle platforme eksempelvis meget svært at gennemskue, hvad der skal til for at få en god ranking i søgeresultaterne. Der bliver større transparens om dette fremadrettet”, siger hun.
Hun mener, at reglerne også giver mulighed for, at der kan udspille sig en sund konkurrence mellem platformene, så der også kan blive plads til nye spillere på markedet.
Minister: Nu kan vi gribe ind
”De digitale platforme åbner mange nye markeder og muligheder for danske virksomheder, men i nogle tilfælde bliver mindre, danske virksomheder klemt i samarbejdet. Nogle danske erhvervsdrivende oplever f.eks. at blive smidt af platformen uden begrundelse. Det kan have stor betydning for den enkelte, om de har en platform til at sælge til 1 million brugere eller ej. Derfor er jeg glad for, at vi sammen med Folketinget i dag har besluttet at gøre det muligt at gribe ind over for den slags, når det er nødvendigt”, udtaler erhvervsminister Simon Kollerup (S) i en pressemeddelelse.
Det betyder loven om digitale platforme
- Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får en række muligheder for at undersøge og gribe ind over for digitale platforme, som er omfattet af forordningen.
- Det omfatter bl.a., at styrelsen kan indhente oplysninger, herunder om platformenes algoritmer, udarbejde sektorundersøgelser og give påbud til digitale platforme.
- Det bliver endvidere muligt at afslutte en sag med bindende tilsagn afgivet af virksomheden og idømme straf af bøde for overtrædelse af et påbud eller tilsagn.
Loven træder i kraft 1. juli 2020. Du kan læse mere om loven på Folketingets hjemmeside.