Men flere forhandlere i autobranchen har allerede oplevet fejl i opkrævningerne og har endda ventet længe på pengene.
“Helt konkret har et af vores medlemmer indregistreret en række hybridbiler for op mod 20 måneder siden, som han mangler efterregulering for. Der skete en systemteknisk fejl hos Motorstyrelsen, som betød fejl i beregningen af bilernes brændstofforbrug og dermed, hvor meget der skulle betales i afgift og efterfølgende ejerudgifter. Derfor er vi også bekymrede for den omlægning, der sker nu,” siger Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist i AutoBranchen Danmark.
“Denne konkrete forhandler venter på 276.000 kroner, og vi ved også at andre forhandlere venter på penge. Fejlen skulle have været rettet ved udgangen af 2020, men det er ikke sket”, siger juristen og fortsætter:
“Vi er virkelig bekymrede for den store efterregulering, Motorstyrelsen kommer til at stå overfor til sommer, og vi er stærkt bekymrede for, om der bliver sager som denne,” siger Ida Nynne Daarbak Jensen.
AutoBranchen Danmark har været i kontakt med Motorstyrelsen i forhold til efterreguleringen. Forklaringen skulle være, at der har været både fejl og nye fejl som følge af de første fejl.
I efteråret 2020 forventede man hos Motorstyrelsen, at korrektionerne kunne gennemføres inden årets udgang, men i forbindelse med det arbejde fandt man flere fejl, som krævede nye analyser og nyt forarbejde.
I et skriftligt svar til AutoBranchen Danmark oplyser Motorstyrelsen, at de fleste korrektioner forventes at være klaret i løbet af første kvartal i år. Desuden har man stort fokus på at sikre, at den slags fejl ikke opstår igen. Det sker blandt andet ved fokus på test og et styrket samarbejde mellem styrelserne og IT-leverandøren.