AutoBranchen Danmark anerkender, at lukningen er nødvendig, men AutoBranchen Danmark har kæmpet imod de urimelig høje gebyrer, som lovforslaget indebærer.
Ændringen omfatter derfor i praksis, at:
– Afskaffe selvanmelderordningen ved eksport af brugte køretøjer.
– Indføre et gebyr ved eksport af brugte køretøjer.
– Ændre regler for toldsyn ved eksport af brugte køretøjer.
– Ændre regler for udbetaling af eksportgodtgørelse.
– Ophæve reglen om nedsættelse af registreringsafgift ved første registrering af brugte biler og motorcykler.
– Skærpelse af bødestraffen.
Det skal du gøre som forhandler
Hvad betyder omlægningen så for dig som forhandler? Hvordan skal du agere, når ordningen formelt lukkes 1/1 2020? Det korte svar er: Gør som I plejer frem til 1/7 2020, hvor Motorstyrelsen overtager opgaven endeligt. Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark uddyber:
”Lidt firkantet sagt skal bilforhandlerne gøre, som de gør i dag. Det skal de gøre i perioden fra 1. januar 2020, hvor loven officielt træder i kraft, til d. 1. juli 2020, hvor Motorstyrelsen hjemtager opgaven officielt. Derefter varetager styrelsen værdifastsættelsen”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og tilføjer:
“Gebyret på 1950 kr. vil dog allerede træde i kraft fra 1. januar, og vil blive opkrævet pr. bil, som man ønsker eksportgodtgørelse for.”
Gebyret skal med Motorstyrelsens ord dog kun dække omkostningerne til lønninger, it-systemer og betalingstransaktioner. Planen er, at der skal ansættes omkring 50 medarbejdere for at få opgaven med værdifastsættelse til at køre optimalt.
Kontakt
