Benjamin Rud Elberth

Godt med debat om lakeringsydelser

AutoBranchen Danmark er meget opmærksom på F&P’s monopol på takserings af lakeringsydelser – og ser frem til, at sagen rejses i Folketinget.

Takseringssystemet Autotaks står overfor en opdatering, som måske forringer autolakerernes vilkår og muligheder for indtjening. Opdateringen har udbyderen af systemet, Forsikring & Pension, varslet for længst, og den er udsat nogle gange. AutoBranchen Danmark kæmper for, at ændringerne ikke bliver så drastiske og dyre for lakererne.

Det fortæller adm. direktør Gitte Seeberg, efter Motor-Magasinets historie i sidste uge om, at Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby har spurgt erhvervsminister Simon Kollerup om den igangværende undersøgelse af lakeringsbranchen.

”Vi bakker helt og holdent op om, at sagen rejses i Folketinget. For det er fuldstændigt rigtigt, at man også bør se nærmere på forsikringsselskabernes indkøbspolitik og prissætning,” siger Gitte Seeberg.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har indledt en undersøgelse af markedet for køb og salg af autolakeringsydelser, men man undersøger ikke forsikringsselskaberne.

”Forsikringsselskaberne presser autolakererne ud over, hvad der er rimeligt,” fortsætter Gitte Seeberg, som selv har deltaget i flere møder med brancheorganisationen F&P, blandt andet i forbindelse med de varslede ændringer i Autotaks. Ændringer, som kan betyde, at noget af lakerernes indtjeningsgrundlag fjernes, idet de skal vælges til manuelt – noget mange vil glemme i en travl hverdag og måske kan føle sig presset til at se bort fra.

”Vi beder F&P tage ansvar for de data, de administrerer. Det er som om, at driften af systemet foregår bag lukkede døre,” siger Gitte Seeberg og fortsætter:

”Oprindeligt fik vi besked om, at ændringerne ville ske omkring sommerferien. Så blev det rykket til 1/1 2020, og nu siger de, at det kommer i midten af 2020. Vi antager, at udsættelsen er et udtryk for, at mange er kritiske overfor ændringerne,” siger Gitte Seeberg, som også har hentet ekstern bistand.

”Vi kommer til at følge det helt til dørs,” fortsætter hun.

Den tidligere direktør i FAI og vicedirektør i AutoBranchen Danmark, Michael Nørregaard, skrev også i sidste uge et debatindlæg i Motor-magasinet, hvor han rejser samme kritik, som DF’s erhvervsordfører. Her skriver Michael Nørregaard, at de danske autolakerere er blevet effektiviseret i ekstrem grad, og at de er presset ud over det rimelige. Den pointe er Gitte Seeberg enig i, og den opstår, fordi autolakerernes primære indtægtskilde er forsikringsskader og dermed arbejde for de selskaber, som presser citronen til det yderste.