Elbiler

Jurist: Derfor er det danske afgiftssystem ofte en jungle

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Det her er en en juraklumme bragt i fagavisen Motor-magasinet den 2. oktober 2020 og skrevet af jurist Ida Nynne Daarbak Jensen.

Alle virksomheder i Danmark er underlagt regler, som de skal følge, hvis de vil føre virksomhed i Danmark, og samtidig undgå at komme i karambolage med de danske myndigheder og retssystemet. Der findes selskabsretlige regler, som alle dansker virksomheder er underlagt, og så findes der mere branchespecifikke regelsæt, som virksomheder i specifikke brancher skal overholde.

Autobranchen har mange branchespecifikke regler, især skatte-og afgiftsregler. Det er komplekse regelsæt, som selv for jurister og embedsmænd kan være svære at finde rundt i. At en almindelig bilforhandler skulle forventes at være en haj til at finde rundt i de komplicerede regler, kan man godt fristes til at undre sig over.

Rigtig mange ændringer

Det gør det ikke nemmere, at reglerne hyppigt bliver ændret, eller at fortolkningen af reglerne pludselig ændres. Tag som eksempel nyvognsprisen ved demo- og leasingbiler, der pludselig bliver ændret fra indkøbsprisen inkl. forhandleravance på mindst 9 % til bilens pris i almindelig handel til en slutbruger.

Det ser dog desværre ikke ud til, at reglerne bliver væsentligt mindre komplicerede i den kommende tid, hvis Folketinget følger Eldrup-kommissionens anbefalinger. Det havde ellers været tiltrængt.

For mig at se, gavner det ingen, hverken de offentlige myndigheder eller autoforhandlerne, at skattereglerne er så komplicerede. Den primære årsag til, at de er blevet, som de er, er at Folketinget år for år har ”lukket smuthuller i lovgivningen” (huller, der i nogle tilfælde har kunne gøre det bare en smule rentabelt at være bilforhandler) eller tilført flere og hårde beskatningsregler, alt med det formål at bibringe flere penge til statskassen.

Bilafgift i centrum

Hver gang statskassen har manglet midler, har det været oplagt at se på registreringsafgiften, og hvordan denne kunne forhøjes. Hvis man har været i branchen i mange år, ved man, at afgifter og skatter på biler i det store og hele blot er steget. Og når der endelig har været en afgiftssænkning, har det ofte skabt så meget usikkerhed hos forbrugerne, at der er blevet solgt færre biler i længere perioder.

Tiden med politikernes ambitioner om at få danskerne til at skifte over til grønne biler er nu over os. For at få dette til at lykkes, må afgiften på elbiler stort set fjernes – og da dette ikke engang er nok til at gøre elbilerne konkurrencedygtige med de fossile biler, har Transportkommissionen tilmed foreslået, at elbilskøberne skal have en kontant gevinst på 2.500-5.000 kr. for at købe en elbil. Her må jeg medgive, at det er nytænkende.

Desværre ser dele af det komplicerede afgiftssystem ud til at bestå. Transportkommissionen har i hvert fald ikke lagt op til store reformer – jeg og min organisation AutoBranchen Danmark havde gerne set, at planen havde været mere nytænkende. At de havde skrottet det nuværende, værdibaserede afgiftssystem og udskiftet det med et teknisk baseret afgiftssystem, der ligeledes kunne have fremmet den grønne dagsorden.

Det slog Anders Eldrup dog fast ikke kom til at ske ved pressemødet, hvor kommissionens forslag blev præsenteret. For en sådan ændring ville ikke bringe nok penge til statskassen – og lidt penge skal bilbeskatning trods alt stadig give.

Her kan det blive mere simpelt

Lidt positive ændringer kommer dog måske alligevel. Hvis Folketinget lytter til Eldrup, vil man ikke længere skulle beregne til- og fradrag for airbags, selealarmer og Euro NCAP eller for god eller dårlig brændstoføkonomi i registreringsafgiften.  I stedet vil bilen blive beskattet efter hvor stort et CO2/km bilen udleder efter en mere simpel model. Så måske er der en smule håb forude. Jeg følger i hvert fald forhandlingerne og udfaldet heraf i spænding.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Det her er en en juraklumme bragt i fagavisen Motor-magasinet den 2. oktober 2020 og skrevet af jurist Ida Nynne Daarbak Jensen.

Alle virksomheder i Danmark er underlagt regler, som de skal følge, hvis de vil føre virksomhed i Danmark, og samtidig undgå at komme i karambolage med de danske myndigheder og retssystemet. Der findes selskabsretlige regler, som alle dansker virksomheder er underlagt, og så findes der mere branchespecifikke regelsæt, som virksomheder i specifikke brancher skal overholde.

Autobranchen har mange branchespecifikke regler, især skatte-og afgiftsregler. Det er komplekse regelsæt, som selv for jurister og embedsmænd kan være svære at finde rundt i. At en almindelig bilforhandler skulle forventes at være en haj til at finde rundt i de komplicerede regler, kan man godt fristes til at undre sig over.

Rigtig mange ændringer

Det gør det ikke nemmere, at reglerne hyppigt bliver ændret, eller at fortolkningen af reglerne pludselig ændres. Tag som eksempel nyvognsprisen ved demo- og leasingbiler, der pludselig bliver ændret fra indkøbsprisen inkl. forhandleravance på mindst 9 % til bilens pris i almindelig handel til en slutbruger.

Det ser dog desværre ikke ud til, at reglerne bliver væsentligt mindre komplicerede i den kommende tid, hvis Folketinget følger Eldrup-kommissionens anbefalinger. Det havde ellers været tiltrængt.

For mig at se, gavner det ingen, hverken de offentlige myndigheder eller autoforhandlerne, at skattereglerne er så komplicerede. Den primære årsag til, at de er blevet, som de er, er at Folketinget år for år har ”lukket smuthuller i lovgivningen” (huller, der i nogle tilfælde har kunne gøre det bare en smule rentabelt at være bilforhandler) eller tilført flere og hårde beskatningsregler, alt med det formål at bibringe flere penge til statskassen.

Bilafgift i centrum

Hver gang statskassen har manglet midler, har det været oplagt at se på registreringsafgiften, og hvordan denne kunne forhøjes. Hvis man har været i branchen i mange år, ved man, at afgifter og skatter på biler i det store og hele blot er steget. Og når der endelig har været en afgiftssænkning, har det ofte skabt så meget usikkerhed hos forbrugerne, at der er blevet solgt færre biler i længere perioder.

Tiden med politikernes ambitioner om at få danskerne til at skifte over til grønne biler er nu over os. For at få dette til at lykkes, må afgiften på elbiler stort set fjernes – og da dette ikke engang er nok til at gøre elbilerne konkurrencedygtige med de fossile biler, har Transportkommissionen tilmed foreslået, at elbilskøberne skal have en kontant gevinst på 2.500-5.000 kr. for at købe en elbil. Her må jeg medgive, at det er nytænkende.

Desværre ser dele af det komplicerede afgiftssystem ud til at bestå. Transportkommissionen har i hvert fald ikke lagt op til store reformer – jeg og min organisation AutoBranchen Danmark havde gerne set, at planen havde været mere nytænkende. At de havde skrottet det nuværende, værdibaserede afgiftssystem og udskiftet det med et teknisk baseret afgiftssystem, der ligeledes kunne have fremmet den grønne dagsorden.

Det slog Anders Eldrup dog fast ikke kom til at ske ved pressemødet, hvor kommissionens forslag blev præsenteret. For en sådan ændring ville ikke bringe nok penge til statskassen – og lidt penge skal bilbeskatning trods alt stadig give.

Her kan det blive mere simpelt

Lidt positive ændringer kommer dog måske alligevel. Hvis Folketinget lytter til Eldrup, vil man ikke længere skulle beregne til- og fradrag for airbags, selealarmer og Euro NCAP eller for god eller dårlig brændstoføkonomi i registreringsafgiften.  I stedet vil bilen blive beskattet efter hvor stort et CO2/km bilen udleder efter en mere simpel model. Så måske er der en smule håb forude. Jeg følger i hvert fald forhandlingerne og udfaldet heraf i spænding.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]