Dog er det muligt for AutoBranchen Danmarks medlemmer at forsikre sig fri af den risiko ved hjælp af fordelsaftalen med CarGarantie.
Men først lidt om baggrunden:
EU har bestemt sig for en ny købelov, og når det sker, så står beslutningen ikke til at ændre. Enkelte ting kan være op til en lokal national fortolkning, men i hovedregel kommer de lokale regler i EU-landene til at ligge helt op ad EU-reglerne. Og EU’s købelov ser i høj grad ud til at prioritere forbrugernes forhold.
Den såkaldte formodningsregel ser ud til at blive hævet fra seks til 12 måneder. Formodningsreglen er sådan, at hvis der inden for en given periode opstår fejl eller mangler ved den købte bil, er der en formodning om, at manglen var til stede på tidspunktet for levering af bilen. Som udgangspunkt er det så forhandleren, der skal afhjælpe fejlen for egen regning.
Når formodningsreglen hæves fra seks til 12 måneder, så får en bilforhandler pludselig en langt større risiko i forhold til uforudsete fejl og mangler ved bilen.
Den risiko kan en fordelsaftale med CarGarantie imidlertid ændre på. Når en bilforhandler sælger en bil, hvor han har købt CarGarantie, så fjerner han nemlig sin egen risiko.
“Laver du en CarGarantie på alle biler, du sælger, så kender du udgiften for hele året. Vælger du at tage chancen, så kan der komme en skadet bil, som slår bunden ud af din virksomheds økonomi,” siger “Jens Bachmann, salgschef hos CarGarantie.
Han medgiver, at købeloven og formodningsreglen er kompliceret stof, som er svært at forholde sig til, men det kan være en god idé at tænke langsigtet, for pludselig er det alvor og en ny købelov er trådt i kraft.
Og så er der et andet aspekt i at tegne en CarGarantie.
“Når bilen kører afsted med en CarGarantie, så skal du ikke diskutere med kunden og slipper derfor for de udfordringer, der kan opstå i forbindelse med formodningsreglen, da forsikring jo dækker skaden,” fortsætter Jens Bachmann.
En CarGarantie giver en række andre fordele, og sælger man biler med et godt skadesregnskab, kan man få helt op til 70 procent tilbage i loyalitetsprovision. Desuden giver aftalen også omsætning på værkstedet, da man får lov at reparere de skader, der eventuelt måtte være.
“Vi er altid parate til at forklare nærmere om, hvorfor det er en god ide at sikre sig, og hvordan man kan strikke sit arbejde med minimering af risikoen bedst sammen, siger Jens Bachmann.
Læs mere om fordelsaftalen i Fordelskataloget, hvor du også finder en række kontaktoplysninger,