Jura

Opdateret: Nye konfiskationsregler er trådt i kraft – sådan skal du forholde dig

OPDATERET 9. APRIL: Fra den 31. marts har politiet fået mulighed for at konfiskere biler benyttet til vanvidskørsel. Her kan du læse, hvordan bilforhandlere og leasingselskaber skal forholde sig.

Trods højlydte protester fra AutoBranchen Danmark og en række andre organisationer har politiet nu fået mulighed for at beslaglægge og konfiskere biler benyttet til vanvidskørsel – uanset ejerforhold.

Som bilforhandler, værksted eller leasingselskab er der mange forskellige scenarier, hvor en bil enten udlånes, udlejes eller leases ud til kunder. Herunder nævnes en række eksempler:

  • Prøvekørsler
  • Udleje
  • Udleje af låne ifm. forsikringsskader
  • Udleje ifm. skadesreparationer
  • Leasing
  • Solgte biler med restgæld, hvor kunden ikke kan indfri gælden over for finansieringsselskabet

I alle tilfældene vil man som virksomhed risikere, at skulle miste bilen og evt. hæfte over for finansieringsselskaber, hvor der er tegnet finansiering på bilen, hvis ejeren/leasingtageren ikke betaler. Man vil kunne rette krav mod den person man har indgået en aftale med om bilen eller føreren er bilen på tidspunktet, hvor der køres vanvidskørsel.

Fremover vil udgangspunktet være, at selvom bilens ejer (fx leasingselskab eller bilforhandler) har været uvidende om førerens vanvidskørsel, skal bilen stadig konfiskeres. Der er dog lavet en lille undtagelse til hovedreglen om ubetinget konfiskation. Det er hvis konfiskationen må anses som uforholdsmæssig indgribende i tilfælde hvor bilen ejes af tredjemand, navnlig henset til ejerens mulighed for at vide, at køretøjet ville blive anvendt til vanvidskørsel efter § 133 a.

Hvis man som bilforhandler, udlejer og leasinggiver skal gøre sig nogen forhåbninger om at komme ind under undtagelsesreglen, skal man tage sig en række forholdsregler. Transportministeriet har i en betænkning til loven oplistet en række kriterier, der vil blive lagt væk på i bedømmelsen af, om ejeren/leasinggiver har undersøgt ordentligt, hvem de har leaset ud til.

Hvis konfiskation skal undgås, vil det bero på en konkret helhedsvurdering af, om leasinggiveren har undersøgt leasingtageren ordentligt og risikoen for, at denne kunne finde på at benytte bilen til vanvidskørsel.

Stor usikkerhed om nye regler

Der er stadig mange uafklarede spørgsmål relateret til den nye lovgivning. Vi håber, at nogle kan afklares, når bekendtgørelsen med reglerne bliver offentliggjort. AutoBranchen Danmark har presset på for, at der udarbejdes en vejledning om konfiskationsreglen af Transportministeriet, som bilforhandlere, udlejere og leasinggivere kan støtte sig op af.

Herudover er det vores vurdering, at der vil være en stor grad af usikkerhed om, hvornår en bil kan konfiskeres og rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen, indtil domstolene har fået mulighed for at behandle sagerne. I forbindelse med retssagen om konfiskation vil bilens ejer have krav på at få beskikket en forsvarer. Herudover vil selve lovens overensstemmelse med EU-retten og grundlæggende rækkevidde i forhold til ejendommens ukrænkelighed også kunne prøves ved domstolene.

AutoBranchen Danmark følger sagen tæt og vil opdatere yderligere, når der er nyt i sagen. Herunder gennemgår vi reglerne, som vi fortolker dem i skrivende stund. Derudover har vi også udarbejdet en erklæring, vi anbefaler jer at få underskrevet ved leasing, udlån og prøvekørsler af biler. Du kan finde erklæringen herunder.

Kontakt

Juridisk hotline