Elbiler

Østrigsk bilforhandler: Derfor lagde jeg sag an mod min Peugeot-importør

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Det vakte stor opsigt i både den udenlandske og danske autobranche, da den østrigske bilforhandler Büchl i maj 2020 vandt en retssag mod sin Peugeot-importør på grund af en række restriktioner i sin forhandlerkontrakt, som en østrigsk karteldomstol fandt ulovlig.

AutoBranchen Danmark er i gang med at undersøge, om der er grundlag for en tilsvarende retssag i Danmark. Men hvorfor endte det egentlig med en retssag i Østrig? AutoBranchen Danmark har interviewet bilforhandleren Josef Büchl, som udløste retssagen for godt halvandet år siden.

Bøde på 4000 euro var dråben

Josef Büchl har drevet bilforretning siden 1992, hvor virksomheden også startede med at sælge Peugeot. Dengang var det med tre ansatte – i dag beskæftiger forhandleren knap 60 medarbejdere fordelt på flere afdelinger. Selv beskriver Josef Büchl forholdet til PSA-importøren som godt gennem mange år.

“De første mange år var samarbejdet fremragende. Vi vækstede hurtigt, og der blev lagt mærke til vores forretning blandt kolleger og hos PSA-koncernen. Men da finanskrisen ramte i slutningen 2008, var det som om, stemningen vendte”, fortæller Josef Büchl og fortsætter:

“Importøren ville bestemme mere og mere, og min selvbestemmelse som forhandler var klart nedadgående. Ekstra slemt blev det i årene 2011-2012, hvor Peugeot havde økonomiske problemer. Det ramte forhandlerleddet”.

I 2015 gik PSA-importøren dog ifølge Josef Büchl over stregen. PSA krævede pludseligt 4000 euro (29.786 kr.) i såkaldt efterudligning i forbindelse med en række garantireparationer.

“Her fik jeg nok. PSA ville rette i det, der var afsluttede og anerkendte garantireparationer, som jeg havde udført efter alle gældende forskrifter. Jeg prøvede at fortsætte den ellers ganske gode dialog, men vi kunne ikke nå til enighed i sagen”, siger Josef Büchl.

Håber på bedre importør-forhold

Uoverensstemmelserne mellem Büchl og PSA-importøren betød, at Josef Büchl gik til sin forhandlerforening for at planlægge, hvordan en på det tidspunkt eventuel retssag skulle føres. Her blev alle forhandlerens forretningsvilkår opdelt i, hvad der var salgsorienteret og værkstedsorienteret, og det viste sig, at der var grundlag for en retssag.

“Jeg er generelt et positivt menneske, og jeg gik da også ind til den her sag med en forhåbning om at vinde. Jeg vidst godt, at jeg ikke kunne vinde på alle de punkter, som blev opstillet, men det lykkedes på en del af dem”, siger den østrigske bilforhandler.

Selv om man måske skulle tro, at en retssag ville være lighedstegn mellem en opsigelse af Büchl som forhandler, er det dog ikke tilfældet endnu. Selv ønsker Josef Büchl meget gerne at fortsætte som forhandler af både Peugeot, Citroën og Opel, der alle ejes af PSA-koncernen.

“Jeg elsker mit arbejde med de tre bilmærker, og jeg håber på, at dommen vil være med til at skabe et bedre forhold, lydhørighed og generelt dialog mellem bilforhandlere og importører. For de ting, som denne retssag handler om, er ikke et isoleret østrigsk problem”, siger Josef Büchl og tilføjer:

“Jeg håber, at mange andre importører vil genoverveje deres forretningsmetoder. Jeg har modtaget en del positive tilkendegivelser fra kolleger i både Østrig og Tyskland. Også fra andre mærker end dem, vi sælger”.

[/fusion_text][fusion_tagline_box content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_border_radius=”” buttoncolor=”default” title=”RW4gcsOma2tlIHB1bmt0ZXI6IFPDpWRhbiBnaWsgcmV0c3NhZ2VuIA==” description=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”none” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Den østrigske dom betød både medhold og afslag for bilforhandler Josef Böchl og hans forretning i retssagen mod den østrigske Peugeot-importør.

Her fik forhandleren medhold:

  • Prisfastsættelser og hertil faste priser.
    • Peugeots praksis om at tvinge forhandleren til at bidrage til markedsføringspriser, da det indskrænker forhandlerens ret til at selv at prisfastsætte sine produkter.
  • Bonus ved tilfredshedsundersøgelser.
    • Forhandlerens bonus var koblet til tilfredshedsundersøgelser.
  • Salgsmål og hertil sanktioner.
    • Forhandlerens marginer blev reduceret, hvis man ikke kunne leve op til PSA’s bevidst overdrevne salgsmål.
  • Konkurrence fra datterselskaber.
    • PSA’s datterselskaber konkurrerede direkte med forhandlerne og tilbød lavere priser.

Her fik forhandleren ikke medhold:

  • Krav til indretning.
  • Priser på test og diagnosticering.
  • Krav til efteruddannelse.

Alle punkter omhandler de mange restriktioner og vilkår, som er forbundet med en moderne forhandlerkontrakt mellem bilforhandler og importør. Sagen er dog ikke afsluttet, da PSA har anket dommen, hvorved en afgørelse herpå først forventes i slutningen af 2020.

[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]