Bilforhandlere

Optimisme at spore: Flere har behov for at indkalde hjemsendte ansatte

AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling har haft udvidede åbningstider, siden coronakrisen ramte Danmark. Men henover påsken er henvendelser målrettet coronavirussen aftaget.

Langt flere medlemmer har indfundet sig med, at hverdagen mange steder er radikal ændret. Dertil har mange fået ansøgt om hjælpepakker og fået overblik over, hvad der foreligger af muligheder for blandt andet udskydelse af betaling af skat og moms.

Mie Holm Jørgensen, jurist hos AutoBranchen Danmark, fortæller, at det i stedet er andre emner, medlemmerne har spurgt ind til og fået rådgivning indenfor:

“I stedet for corona-relaterede sager var det især spørgsmål om GDPR, kundeklager, injurier, leasing, forsikringssager, garanti og ankenævnssager, der fyldte hos medlemmerne. Det var med andre ord de sædvanlige juridiske problemstillinger, der blev rådgivet om i dagene op til påsken”, fortæller Mie Holm Jørgensen.

Brug for hjemsendte ansatte

De få corona-relaterede henvendelser tog udgangspunkt i den positive udvikling, der er at spore hos nogle medlemmer – nemlig, at der nu er brug for nogle af de hjemsendte medarbejdere, der er på lønkompensationsordning.

“Medlemmerne er usikre på, om de kan gå under 30% grænsen, hvis der pludselig er kommet gang i værkstederne igen. For at være på den sikre side råder vi indtil videre vores medlemmer til at være meget varsomme med at gå under 30% grænsen på noget tidspunkt”, forklarer Mie Holm Jørgensen og fortsætter:

“Det skyldes, at der endnu ikke er praksis på området eller klare svar fra Erhvervsstyrelsen og at konsekvensen, såfremt Erhvervsstyrelsen ikke godkender det, vil være, at man mister al kompensation fra den dag af hvor 30% grænsen overskrides”.

Få spørgsmål om hjælpepakker

Kun ganske få medlemmer havde brug for sparring i forhold til, hvilke corona-hjælpepakker, der vil være fordelagtige at søge, for netop deres virksomhed.

“Det tegner et billede af, at langt de fleste medlemmer på nuværende tidspunkt har sat sig ind i hjælpepakkerne og for manges vedkommende allerede har ansøgt om tilskud i relation til de forskellige hjælpepakker”, siger AutoBranchen Danmarks jurist.

Påskedagene bar også præg af, at mange kunder har haft god tid til at oprette sager i ankenævnet. Juridisk afdeling modtog derfor flere notifikationer end sædvanligt om oprettelse af klagesager over medlemmer i Ankenævn for Biler.

Kontakt

Juridisk hotline