Siden 24. september har regeringen forhandlet med folketingets partier om fremtidens bilafgifter, der efter planen skal træde i kraft til nytår. Ifølge AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg, har det været et spektakulært forhandlingsforløb.
”Forhandlingerne har været usædvanligt langvarige og dramatiske, da der har været meget store uenigheder om alt fra det grønne ambitionsniveau i 2030 til finansieringen. Det har skabt et mudret forhandlingsforløb med mange modsatrettede synspunkter. Det har i perioder fået bølgerne til at gå højt, hvilket ikke har hjulpet på situationen”, siger Gitte Seeberg.
Venstre, Konservative, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har alle krævet en million grønne biler i 2030 og har dermed et flertal uden om regeringen. Men de er langt fra enige om finansieringen, da SF og Enhedslisten vil hæve afgifterne på de fossile biler, hvilket Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Radikale Venstre ikke vil være med til i tilstrækkeligt omfang.
Venstre, Konservative og Radikale Venstre har derimod foreslået at de nye afgifter i høj grad skal finansieres af det økonomiske råderum, hvilket Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten ikke ønsker.
Branchen kan ikke vente længere
Gitte Seeberg anerkender, at der stadig er reelle uenigheder i forhandlingerne, men hun understreger, at situationen bliver endnu værre, hvis partierne ikke snart indgår en aftale.
”Bilsalget og autobranchen har lidt under de her forhandlinger siden Transportkommissionen præsenterede sin rapport den 7. september. Vi har gang på gang sagt til politikerne, at de snart bliver nødt til at søge et kompromis, men det har der ikke været vilje til pt. Men det forventer jeg, at der snart kommer, fordi vi efterhånden nærmer os julen. Så hvis der ikke snart indgås en aftale, vil de ikke kunne implementere afgifterne til nytår, og de vil heller ikke kunne lukke finansloven, der også snart skal på plads”, siger Gitte Seeberg.