Bilforhandlere

Store bilproducenter går 100% online – kom med på omstillingen

Volvo gør det med sine elektriske modeller, Ford gør det med sin nye Mustang March-E, en stribe nye kinesiske mærker gør det i Danmark. Det samme har Volkswagen i Danmark: Det 100% digitale bilsalg gennem en onlineshop – med udlevering hos en given forhandler eller hjemme ved køberen selv.

Nogle af verdens største bilproducenter i gang med gøre deres bilsalg digitalt, så forbrugerne kan sidde hjemme og designe, udvælge, betale og vælge udleveringssted af deres nye bil.

Det betyder samtidig, at bilforhandlere og salgsrådgivere rundt om i forretningerne kommer til at skulle kommunikere med og sælge til dele af deres kunder på nye måder gennem især videoer og onlinemøder.

“Uanset om man vil det eller ej, kommer dele af bilsalget i Danmark til at rykke over på digitale platforme. Heldigvis er de fleste udmeldinger fra de store bilproducenter blevet fulgt op med, at bilforhandlerne stadig vil udgøre en vigtig del af fremtidens forretningsmodel, men at købsprocessen vil forandre sig”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Video har en værdi

En af de virksomheder, som i den senere tid har skruet op for video-kontakten med kunderne, er Autocentralen A/S. Det fortæller Christopher Møller Madsen, PR- og marketingskoordinator hos Autocentralen.

Flere og flere sælgere har opdaget værdien i video til både kundekontakten og fremvisningen af biler. Derfor har vi sat videoproduktionen i system og udarbejdet en tydelig grafisk identitet, som sender et professionelt signal”, siger Christopher Møller Madsen.

Også hos Sand Jensen Automobiler A/S i Silkeborg bruger man i dag aktivt video.

“Vi laver gerne videoer til potentielle nye kunder, hvis det efterspørges. Og ved ethvert bilsalg laver vi en lille gennemgang på syv, otte minutter af bilen, hvor vi demonstrerer særligt udstyr, funktioner eller lignende. Det er et format, vi bruger meget aktivt”, siger salgsdirektør René Sand-Jensen. 

Nye krav til slutsedler

Hvis flere bilhandler fremover kommer til at foregår 100% digitalt, som mange måske kender det fra shopping af tøj, sko eller elektronik online, stiller det nye krav til de slutsedler, som følger med bilsalget. Det fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark.

“Den mest tydeligt forskel fra digitalt bilsalg, også kendt som fjernsalg, kontra et traditionelt bilsalg er de 14 dages fortrydelsesret, som forbrugeren er sikret, hvis hele processen fra bestilling, godkendelser, underskrifter, betaling og så videre er foregået uden nogen form for fysisk kontakt. Det afskrækker nogle fra at gå ind i det, men under den seneste corona-nedlukning fik vi en forsmag på, hvad der kan vente flere i nær fremtid med mere digitalt salg”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.

Hun henviser til perioden fra julen 2020 til 1. marts 2021, hvor landets salgslokaler var lukket for fysisk salg til privatkunder, og hvor mere salg rykkede over til at blive udelukkende digitalt.

Har du brug for slutsedler til fjernsalg udarbejdet af vores jurister? Du finder og henter slutsedlerne her

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper