Og ikke mindst hvad potentialet er for de bilforhandlere, som endnu ikke tilbyder service- og reparationsaftaler. Vi har interviewet tre forskellige bilforhandlere i tre forskellige regioner i Danmark om deres erfaringer med aftalerne, og vores auto-jurist kigger nærmere på aftalerne med paragraf-øjne.
Artiklerne er fra AutoBranchen Danmarks NYT-magasin. Du finder vores magasin-arkiv her.
Hvad er en service- og reparationsaftale?
Der findes en lang række service- og reparationsaftaler på tværs af
bilmærker. Nogle aftaler omfatter kun service-eftersyn og ikke eksempelvis udskiftning af en gearkasse eller andre og dyrere reparationer. De typisk service- og reparationsaftaler aftaler dækker:
- Service, reservedele og olie
- Mekaniske fejl og mangler
- Elektronik og computerudstyr i bilen
- Udstødningssystemet og katalysator
- Bremser
- Batterier og generator
- Aircondition- og klimaanlæg
Bemærk, at aftalerne varierer efter bilmærke og forhandler. Flere reparations- og serviceabonnementer omfatter ikke:
- Lygter, spejle og glas
- Karosseri og lak
- Indtræk, interiør og sæder
- Eftermonteret udstyr
- Dæk (som dog kan tilbydes mod en merpris)
- Udefra kommende skader (tyveri, hærværk, punkteringer og
lignende)
Hvilke biler kan typisk fås med en serviceaftale?
- En lang række nye bilmodeller på tværs af mærker kan i dag tilkøbes med et service- og reparationsabonnement.
- Der findes flere løsninger til brugte biler, der også kan udstyres med en aftale.
- De udbyder landsdækkende gennem importørerne, men derudover findes der en lang række lokale aftaler, som tilbydes og drives af de lokale bilforhandlere.
- Langt de fleste leasingkontrakter omfatter en service- og reparationsaftale med et mærkeværksted.
Hvilke fordele ved serviceaftaler fremhæver bilforhandlerne selv?
- Et bedre cash flow og dermed en mere stabil omsætning
- Lettere at strukturere kundernes tid
- Lettere at planlægge værkstedets opgaver
- Mere tilfredse kunder kontra dem uden service- og reparationsaftaler
- Bedre kundedata, så markedsføring, indkaldelser og øvrige beskeder sker så effektivt som muligt.