Home » Stort tema: Sådan løfter serviceaftaler din bundlinje i bilhuset

Stort tema: Sådan løfter serviceaftaler din bundlinje i bilhuset

Flere og flere bilforhandlere tilbyder service- og reparationsaftaler til kunderne. AutoBranchen Danmark kigger nærmere på, hvad aftalerne betyder for økonomien, kundetilfredsheden og loyaliteten mellem bilhuse og deres kunder.

Og ikke mindst hvad potentialet er for de bilforhandlere, som endnu ikke tilbyder service- og reparationsaftaler. Vi har interviewet tre forskellige bilforhandlere i tre forskellige regioner i Danmark om deres erfaringer med aftalerne, og vores auto-jurist kigger nærmere på aftalerne med paragraf-øjne.

  • Artiklerne er fra AutoBranchen Danmarks NYT-magasin. Du finder vores magasin-arkiv her.

Seneste tema-artikler

Hvad er en service- og reparationsaftale?2020-03-11T10:13:57+01:00

Der findes en lang række service- og reparationsaftaler på tværs af
bilmærker. Nogle aftaler omfatter kun service-eftersyn og ikke eksempelvis udskiftning af en gearkasse eller andre og dyrere reparationer. De typisk service- og reparationsaftaler aftaler dækker:

  • Service, reservedele og olie
  • Mekaniske fejl og mangler
  • Elektronik og computerudstyr i bilen
  • Udstødningssystemet og katalysator
  • Bremser
  • Batterier og generator
  • Aircondition- og klimaanlæg

Bemærk, at aftalerne varierer efter bilmærke og forhandler. Flere reparations- og serviceabonnementer omfatter ikke:

  • Lygter, spejle og glas
  • Karosseri og lak
  • Indtræk, interiør og sæder
  • Eftermonteret udstyr
  • Dæk (som dog kan tilbydes mod en merpris)
  • Udefra kommende skader (tyveri, hærværk, punkteringer og
    lignende)
Hvilke biler kan typisk fås med en serviceaftale?2020-03-11T10:16:20+01:00
  • En lang række nye bilmodeller på tværs af mærker kan i dag tilkøbes med et service- og reparationsabonnement.
  • Der findes flere løsninger til brugte biler, der også kan udstyres med en aftale.
  • De udbyder landsdækkende gennem importørerne, men derudover findes der en lang række lokale aftaler, som tilbydes og drives af de lokale bilforhandlere.
  • Langt de fleste leasingkontrakter omfatter en service- og reparationsaftale med et mærkeværksted.
Hvilke fordele ved serviceaftaler fremhæver bilforhandlerne selv?2020-03-11T10:22:23+01:00
  • Et bedre cash flow og dermed en mere stabil omsætning
  • Lettere at strukturere kundernes tid
  • Lettere at planlægge værkstedets opgaver
  • Mere tilfredse kunder kontra dem uden service- og reparationsaftaler
  • Bedre kundedata, så markedsføring, indkaldelser og øvrige beskeder sker så effektivt som muligt.
2020-03-16T14:32:37+01:0010/03/2020|Tags: , , , |