Bilforhandlere

Nyt fra Motorstyrelsen: Omberegning, fejl i DMR og værdifastsættelser

AutoBranchen Danmark deltog den 28. oktober i Motorkontaktudvalgsmøde med Motorstyrelsen, hvor der blev fulgt op på de igangværende sager i branchen.  

Det fremsatte lovforslag med lovændringen, der udvider overgangsordningen for bindende købsaftaler til at alle ansøgere, der er indsendt senest den 1. juli godkendes, forventes 3. behandlet og vedtaget i Folketinget i slutningen af november. Lovforslaget indeholder ydermere flere andre centrale ændringer på motorområdet, som du kan læse mere om her. 

Pt. har Motorstyrelsen godkendt 16.500 sager ud af de 17.900 sager. Ca. 370 sager er blevet afvist/forventes afvist, mens godkendelsen af ca. 900 sager vil blive direkte påvirket af, om Folketinget som ventet vedtager lovforslaget.  

Status på omberegninger:

Motorstyrelsen oplyste på mødet, at de d. 2. november vil have færdigbehandlet 75 % af alle omberegninger, styrelsen forventer også at have rettet alle registrerede fejl i omberegninger, herunder også de fejlreguleringer for overgangsordningssager, som vi skrev om i mandagens nyhedsbrev. 

De resterende 25 % er de mere komplicerede sager, hvor de automatiske omberegninger har vist for store afvigelser på afgiftsbeløbet i forhold til, hvad, styrelsen har estimeret afgiften til. Disse sager vil blive behandlet manuelt. Motorstyrelsen forventer at være færdige med disse ved udgangen af december. 

Hvis du har en konkret omberegning, som du er uenig i, skal du skrive til Motorstyrelsen via TastSelv Erhverv. Du skal angive, hvilke køretøjer det drejer sig om, og så vil Motorstyrelsen sende en udspecificeret beregning af afgiften. Hvis du herefter stadig er uenig i styrelsens beregning, kan du klage over afgørelsen ved at følge vejledningen medsendt i selv afgørelsen med omberegningen. 

Problemer i Motorregistreret forventes løst i start november: 

En del forhandlere og leasingselskaber har i den seneste tid kunne berette om flere fejl i Motorregistreret, der begrænsede deres adgang, herunder til at indregistrere visse typer af køretøjer. Motorstyrelsen anerkendte, at der i oktober måned havde været omfattende driftsproblemer i DMR, og at de arbejder på højtryk for at løse dem. De kunne her oplyse, at de forventede at have alle fejlene løst d. 2. november. Styrelsen kunne også fortælle, at i det sidste halve år, har fejlmængden i DMR været faldende, bortset altså fra oktober.  

Fejlene omhandler bl.a. 

  • Særlige udfordringer med varebiler – og afledte følgefejl 
  • De periodiske afgifter efter de nye bilafgifter  
  • Køretøjer, der blev oprettet i overgangsperioden 18. december 2020 til 1. juni 2021 og registreret fra 1. juli, fik beregnet forkerte periodiske afgifter.  
  • Der har været driftsforstyrrelser i forhold til håndtering af prøvemærker. 

Motorstyrelsen oplyste også på mødet med branchens repræsentanter, at de havde taget Folketingets Ombudsmands kritik til sig om deres forskellige praksis for værdifastsættelser i forhold til Skatteankestyrelsen, samt den manglende partshøring, og at de har sat en proces i gang. Herudover er der fremsat et lovforslag om partshøring, som er en del af det førnævnte lovforslag, der vil sikre muligheden for partshøring i alle afgørelser om værdifastsættelser. 

Styrelsen fortalte også, at de har fokus på virksomheder, hvis værdifastsættelser er sat for lavt. Virksomhedernes vurderinger politianmeldes, så det kan vurderes, om de kan straffes for deres værdifastsættelser. Motorstyrelsen blev på mødet bedt om at fremlægge tal for, hvor mange virksomheder, der pt. er politianmeldt, samt hvilke parametre styrelsen baserer deres vurderinger på. Når styrelsen har fremlagt disse, vil AutoBranchen Danmark skrive nærmere herom, men styrelsen kunne oplyse, at de ser efter følgende: 

  • Værdifastsættelsen differentierer med mere end 10.000 kr. fra styrelsens vurdering 
  • 10.000 kroners grænsen kan fraviges, hvis Motorstyrelsen ser et kontinuerligt mistænkeligt mønster i virksomhedens værdifastsættelser 
  • Hvis faktuelle/objektive oplysninger er forkerte i virksomhedens materiale, der er lagt til grund for værdifastsættelsen. Fx hvis ekstraudstyr ikke er medtaget. 

Pt. Er der fire prøvesager, hvor der er rejst en sag mod virksomhederne af politiet. En politianmeldelse er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at der vil komme en retssag, det vil kun ske, hvis politiet vælger at sigte virksomheden. 

AutoBranchen Danmark råder til, at vores medlemmer klager over alle afgørelser, hvor man er uenig i styrelsens vurdering, og fx mener, at styrelsens selv har anvendt forkerte annoncer/oplysninger for deres vurdering. Anbefalingen gælder også ved mindre beløbsforskelle, som man normalt måske ville lade fare. Anbefalingen skyldes, at branchen bør sikre sig imod styrelsens øgede fokus på straffeansvar, da det nu kan komme virksomheden til last, hvis de ikke har protesteret.  

Kontakt

Juridisk hotline