Autolak og eftermarked

Ønske om mere fokus på gratis fragt og lånebiler 

Da eftermarkedet blev diskuteret på AutoBranchen Danmarks årsdag, var der efterspørgsel på afregning for fragt og lånebiler.

Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark

Eftermarkedet har større og større fokus rundt omkring i branchen. Og således fyldte eftermarkedets udfordringer – og muligheder for øget indtjening – også en del, da AutoBranchen Danmark i sidste uge holdt årsdag i Brande.  

“Samarbejdet med forsikringsselskaberne er vigtigt for os alle her i dag – uanset om man er forhandler eller autolakerer.” 

Sådan lød det fra adm. direktør Gitte Seeberg i sin tale, der indledte dagen. Her langede hun også ud efter forsikringsselskaberne og især Tryg, mens hun samtidig fremhævede behovet for mere fair afregning til hele eftermarkedet, når det kommer til skadesarbejde.  

“I takt med at elbilerne fylder mindre på service, er skadesdelen også særlig vigtig. Og derfor er det så vigtigt for alle her i dag, at forsikringsselskaberne betaler det, de skal,” sagde hun videre. 

Det blev allerede fastslået i det åbne brev, som AutoBranchen Danmark sidste år sendte til forsikringsselskaberne og som var blevet underskrevet af over 200 virksomheder i branchen – og kravet om fair afregning er også centralt i de efterfølgende anbefalinger, som en række debatmøder endte ud i.  

Men det handler også om mere end betalingen, fastslog Seeberg: 

“Det her handler ikke kun om afregning og avancer, det handler ikke kun om, at man bliver betalt for at levere et godt stykke arbejde, det handler om meget mere. Det handler om respekt for det håndværk, som vi leverer i branchen. Det handler om ens faglige stolthed. Det er det, vi kæmper for,” sagde hun.  

Nye retningslinjer for skadesarbejde

Seeberg glædede sig i sin tale endelig over de nye retningslinjer for skadesarbejdet, som samtlige organisationer i branchen er blevet enige om – og som blev lanceret umiddelbart før årsdagen.  

“Alle branchens organisationer er med. Jeg er stolt af at sige, at vi fra AutoBranchen Danmarks side har løftet en stor del af denne opgave,” lød det fra Gitte Seeberg.  

Og netop retningslinjerne for skadesarbejde var et af hovedtemaer i en dedikeret fagsnak om eftermarkedet senere på årsdagen.  

Her gennemgik eftermarkedschef Nicky Bobak de nye retningslinjer, ligesom han gav en opdatering på AutoBranchen Danmarks indsats for at få konkurrencemyndighederne til at teste Autotaks’ lovlighed og gribe ind over forsikringsselskabernes kollektive dominans over for skadesbranchen.  

Under debatten til fagsnakken var der især fokus på behovet for betaling for fragt, som fylder rigtig meget hos mange autolakerere. Samtidig var der også fokus på lånebilerne, som forsikringsselskaberne ikke betaler værkstederne for – men som de ofte tager æren for. Og måske ligefrem selv kræver betaling for.  

“Det er tydeligt, at der er brug for, at forsikringsselskaberne begynder at betale for de her gratis services. Det er virkelig en sten i skoen på hele branchen,” sagde Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

Kontakt

Nicky Bobak

Medlemschef