Bilforhandlere

Opkald til AutoBranchen Danmark sparede forhandler for 8.000 kr.

Autohuset Silkeborg ringede til en jurist hos AutoBranchen Danmark, da en kunde trak dem i ankenævnet. Sagen blev vundet, og dermed undgik forhandleren en stor ekstraregning.  

Claus Hagemann fra Autohuset Silkeborg solgte i december 2020 en Peugeot 308 til en kunde. Desværre gik det ikke så ligetil, som Autohuset Silkeborg bestræber sig på, at det skal. I sommeren 2021 forlangte kunden pludselig, at forhandleren skulle betale for et større service på bilen samt for skift af tandrem.  

Ifølge Claus Hagemann forsøger Autohuset Silkeborg at gøre sine kunder tilfredse, hvis der opstår twister, men denne kunde gik langt over Claus Hagemanns grænse. 

”Kunden gik for vidt både med sin opførsel, men han havde også helt urealistiske forventninger til, hvad vi skal betale for. Vi blev kaldt for en baggårdsbutik, men jeg må bare sige, at vores forretning og anmeldelser på trustpilot viser noget helt andet. Jeg forsøgte at finde en mindelig løsning, men jeg nægter at betale for et stort service og skift af tandrem, når kunden bare kører ind hos et tilfældigt værksted og forventer, at jeg betaler regningen”, siger Claus Hagemann.  

Claus ringede og søgte rådgivning hos AutoBranchen Danmark 

Kunden valgte at trække Claus Hagemanns forretning i Ankenævnet for biler, og da valgte han at ringe til AutoBranchen Danmarks jurister, hvor jurist Hadeel Barakji hjalp ham med sagen. 

”Jeg fik en rigtig god behandling hos Hadeel, der rådgav mig til, hvordan jeg kunne håndtere sagen og hjalp med at skrive udkast til de dokumenter, jeg sendte til ankenævnet. Jeg er meget tilfreds med den service, jeg fik hos AutoBranchen Danmark”, siger Claus Hagemann, der vil ringe til Hadeel igen, hvis han får en lignende sag.  

Da afgørelsen fra ankenævnet landede i december 2021, kunne Claus Hagemann konstatere, at kunden ikke fik medhold, og dermed undgik Claus Hagemann at betale mere end 8000 kr. til klageren.  

Hadeel Barakji forklarer her, hvad ankenævnet lagde vægt på: 

”Ankenævnet fandt, at bilen blev solgt med et korrekt udfyldt servicehæfte, og at det af fakturaen klart fremgik, at der ikke var skiftet tandrem på bilen. Af servicehæftet fremgik det også, at tandremmen ikke burde være skiftet på salgstidspunktet. Ankenævnet lagde derfor vægt på, at kunden med købet havde overtaget forpligtigelsen til at vedligeholde køretøjet, og at kunden derfor skulle betale for det service og skift af tandrem, som kunden havde fortaget uden Claus Hagemanns vidne.” 

Som medlem af AutoBranchen Danmark kan du altid søge juridisk rådgivning hos AutoBranchen Danmark inden for køberet, bilafgifter, forhandlerkontrakter og meget mere. 

Kontakt

Hadeel Barakji

Jurist