Forretningsudvikling

Opsigelse førte til gentænkning af kommunikations-strategien

En gammel kliché lyder, at når forandringens vinde blæser, så findes der to slags mennesker: De, der vælger at bygge læhegn for at skærme sig mod vinden. Og de, der forstår at udnytte den til at bygge vindmøller. Hos V Holm Jensen hører man til den sidste gruppe.  

”Har jeg nævnt, at Andreas har valgt at smutte fra os ….?” Sådan lød det – mere end én gang – fra direktør Anders Engelbreth fra V Holm Jensen i løbet af den workshop om kommunikation, som virksomheden havde bestilt hos Autobranchen Danmarks nye kommunikationskorps i slutningen af 2021. Bemærkningen faldt med et smil på læben. Men der var ingen tvivl om, at ærgrelsen over at miste en dygtig marketingsmedarbejder var stor.  

Til gengæld førte den forandringens vind, der blæste opsigelsen hen på Anders Engelbreths bord, til nye tanker omkring den måde, V Holm Jensen er organiseret på. Og det var netop de nye tanker, Anders Engelbreth gerne ville bruge kommunikations-workshoppen til at sparre om:  

Hvor meget skal man satse på at kunne in-house? Skal man selv forsøge at holde sig opdateret på mulighederne for markedsføring via de digitale medier, hvor udviklingen sker med rasende fart, eller er pengene bedre brugt, hvis man køber sig til ekspertise udefra? Hvor meget skal sælgerne og mekanikerne deltage i at skaffe leads og følge op på dem – og hvordan?  

De spørgsmål og mange flere blev i løbet af de to timer, workshoppen varede, vendt og drejet.  

7 anbefalinger til fremtiden  

I løbet af workshoppen stod det klart, at V Holm Jensens udgangspunkt er meget stærkt. Direktøren har selv en uddannelse inden for marketing, virksomheden kommunikerer stærkt og aktivt via velfungerende nyhedsbreve, og der er godt styr på de serviceaftaler, der blandt andet er med til at fastholde kunderne. Med Anders Engelbreth i spidsen har virksomheden fokus på de innovative ideer. Som for eksempel at bruge udstillingslokalerne som café, at arbejde med fleksible åbningstider og endda at inddrage robotter i kundeservicen. 

Men evnerne indenfor kommunikation og idérigdommen kan også gøre det svært at fokusere kræfterne. Derfor var et mere snævert fokus på det, der virker, også en del af de 7 anbefalinger, som virksomheden modtog som opfølgning på workshoppen. Andre anbefalinger handlede om systematisering af indsamling og opfølgning på leads, en fokuseret kanalstrategi, et opdateret årshjul og brug af viden om målgrupper. Og så selvfølgelig overvejelser omkring balancen mellem interne og eksterne ressourcer.  

Nogle af anbefalingerne kan klares af bilhusets nuværende ansatte, mens andre anbefalinger kræver ekstern hjælp i form af freelancere, som AutoBranchen Danmark også hjælper med at finde. Freelancerne er alle medlemmer af AutoBranchen Danmarks nye kommunikationskorps. De kan blandt andet hjælpe med hjemmesider, strategier, målgruppeanalyser og efteruddannelse af sælgerkorpset til at kommunikere med de nye typer af kunder, der i disse år kommer mere og mere frem.  

V Holm Jensen var en særlig case, fordi de faktisk havde en kommunikationsmedarbejder ansat. Men oftest er det sådan, at kommunikationsopgaven ligger hos en medarbejder, som egentlig er uddannet til og skal bruge det meste af sin tid på at sælge biler. Derfor gør vi også noget ud af, konkret at vise, hvordan den enkelte forretning let kan få hjælp udefra. Det gælder både for store opgaver, som for eksempel en strategi for kommunikation eller enkelt-opgaver som en pressemeddelelse eller et nyhedsbrev”, forklarer Charlotte Brix Andersen. 

Workshop er ny service 

Hos V Holm Jensen var Anders Engelbreth glad for at få besøg i sin forretning: ”Når man står i en forandringstid, så er det ekstremt vigtigt, at man ikke bare sidder og er selvtilfreds med sine egne ideer. Det er helt nødvendigt at få friske øjne til at kigge på forretningen og på den måde, vi gør tingene på. Det fik vi mulighed for, da AutoBranchen Danmark kom forbi, og det er jeg superglad for”, siger han.  

Charlotte Brix Andersen, chef for kommunikation og medlemsservice, stod i spidsen for workshoppen og med sig havde hun Rebekka Johanne Knudsen, der er direktør i Kile Kommunikation med mange års erfaring med strategisk og operationel kommunikation.  

Ambitionen for de to er at hjælpe andre i branchen med at navigere i alt det nye, der hele tiden sker på kommunikationsfronten, og ikke mindst at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye. 

Samtidig fortæller Charlotte Brix Andersen, at flere og flere kunder efterspørger en mere personificeret oplevelse med eksempelvis deres bilforhandler og værksted. Det gælder også, når bilhuset kommunikerer med kunden, uanset om det er før, under eller efter et bilsalg. Derfor var det også en vigtig del af workshoppen at få talt om, hvor bilhuset i dag og fremtiden har mulighed for at få kontakt med kunderne og fortælle dem om netop deres individuelle tilbud.  

  • Få et tilbud på en skræddersyet workshop af AutoBranchen Danmarks Kommunikationskorps.
  • I løbet af workshoppen indsamles viden om jeres forretning og nuværende initiativer, så I får relevante anbefalinger til fremtidige indsatser.
  • Er du interesseret, kan du kontakte Charlotte Brix Andersen på cba@abdk.dk eller tlf. 31 36 94 00.

Kommunikationskorpset kan hjælpe medlemmer af AutoBranchen Danmark med at løfte mange opgaver inden for kommunikation og marketing, bl.a. produktion af nyhedsbreve, artikler, pressehistorier, udvikling af strategi mv.

Læs mere om AutoBranchen Danmarks Kommunikationskorps

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation