Agentmodeller er blevet et stort emne i autobranchen, da flere store bilproducenter tester og implementerer agentmodeller i disse år. Det er markant anderledes end at være bilforhandler, derfor holdt juridisk chef i AutoBranchen Danmark, advokat Abid Khan og Asbjørn Fallesen, partner i advokatfirmaet Fallesen, Honore & Andersen, et fælles oplæg om emnet.
Abid Khan indledte oplægget med at fortælle om, hvordan forhandlerens rolle kommer til at ændre sig som agenter. Bilproducenterne tester i disse år flere forskellige typer af agentmodeller, derfor kan man ikke skære alle agentmodeller over en kam.
Asbjørn Fallesen fokuserede på, hvad der i juridisk forstand, er forskellen på en agent og forhandler. Det vigtigste punkt er, om man løber en forretningsmæssig risiko. Hvis man løber en risiko på en af de følgende områder, er man ikke agent men forhandler:
- Kontraktspecifikke risici
- Markedsspecifikke risici (markedsføring)
- Risici på andre områder
Hvis bare en af de tre risici ligger hos ”agenten”, er man forhandler – ikke agent. Der er til gengæld en betydelig risiko for, at man er falsk agent.
Yderligere er det et kendetegn for en agentaftale, om ”agenten” ejer bilerne, i så fald er man normalt ikke agent med mindre, at man ikke kan risikere at brænde inde med bilerne. Betalingsrisici og transportomkostninger skal ligge hos importøren. Tilsvarende skal garanti og produktomkostninger ligge hos importøren. Disse omkostninger kan dog dækkes i første omgang af agenten, men de skal efterfølgende dækkes af importøren.
Falske agentkontrakter kan være ulovlige
Nogle bilproducenter spekulerer i at overgå til aftaler, der kaldes agentaftaler, men som ikke opfylder kravene til en agentaftale (og den lempeligere konkurrencelovgivning, der følger med en agentaftale). Som agent mister man næsten alle forhandler-rettigheder, mod at bilproducenten/importøren løber risiciene.
Ved en falsk agentaftale opgiver forhandleren sine rettigheder uden at bilproducenten/importøren overtager risiciene. Derfor skal forhandlere være meget opmærksomme på, om de underskriver en falsk agentaftale. Først og fremmest kan de være ulovlige for både importør og forhandler at underskrive, men det kan også sætte den falske agenten i en svær juridisk position.
Hos AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling kan du få hjælp til at afklare, om der er tale om en ægte eller falsk agentaftale.
Både forhandler og agent?
Nogle bilproducenter arbejder med at udbrede agentmodeller kun for enkelte bilmodeller fx elbiler, mens resten af sortimentet sælges via forhandlerkontrakter i de samme bilhuse. Det stiller endnu større krav til adskillelse af agent- og forhandlerforretningen.
Virksomheden skal behandles, som hvis man kun agent, hvilket betyder, at nogle af de investeringer virksomheden har lavet som forhandler, der