Uddannelse

Politikere tog kegler på gokartbanen

Et gokart-projekt, der får flere unge til at ville være faglærte, blev testet af flere politikere op til Folketingets åbning. Håbet er, at de bringer oplevelsen ind i kommende forhandlinger om en folkeskolereform og penge til erhvervsskolerne.

Der blev svedt, grinet og hujet, da tre folketingsmedlemmer og elever fra TEC Hvidovre forleden dystede mod hinanden i discipliner som gokart-forhindringsløb og bygning af klodstårne iført fuldemands-briller. Men baggrunden for festlighederne var alvorlig nok:  Vejledningen i folkeskolen er nedprioriteret, og de boglige fag fortrænger de praktiske. Derfor styrer alt for mange automatisk mod gymnasiet, frem for mod erhvervsuddannelserne. Og det giver mangel på de faglærte, som jobmarkedet i disse år skriger på.  

Ingen politikersnak

Det var for at sætte lys på netop den problemstilling, at AutoBranchen Danmark (ABDK) og Dansk Automobil Sport Union (DASU) i fællesskab som optakt til en ny politisk sæson, havde sat folketingsmedlemmer fra flere partier i stævne på TEC Hvidovre. Ikke for at komme på rundvisning og snakke politikersnak, men for på egen krop at teste et projekt, der har stor succes med at åbne folkeskoleelevers øjne for, hvad erhvervsuddannelserne kan.  

To hold med elever fra TEC Hvidovre, administrerende direktør for AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, uddannelsesleder Troels Jacobsen og tre folketingsmedlemmer kastede sig ud i venskabelig dyst, hvor de fik lov til at teste projekterne Hestekræfter på skoleskemaet og Kartingslalom, skills og samarbejde.   

Svært og sjovt  

De tre politikere som fik mulighed for en tur på gokartbanen, var Thomas Skriver Jensen fra Socialdemokratiet, Charlotte Munch fra Danmarksdemokraterne og Brigitte Jerkel fra Konservative. De fik på egen krop konstateret, at en rigtig gokart er sværere at manøvrere rundt, end man tror – og så kom de på arbejde med opgaver, hvor de både skulle skille en motor ad, gøre rede for karbonkredsløbet og ikke mindst teste deres evne til sammen at bygge et tårn af klodser iført briller, der giver vaskeægte fuldemandssyn. 

Dokumenteret effekt, men penge til videreførsel mangler  

Projekterne, som er udviklede af DASU i samarbejde med ABDK og støttet af Tietgenfonden, kombinerer forhindringsløb i el-gokarts med samarbejdsøvelser og faglige opgaver. Der er fokus på motorsport og autouddannelser i projektet, men andre erhvervsuddannelser kan også bruge det, fordi det er naturvidenskabelige fag – de såkaldte STEM-fag – der bruges i projektet. Projektet bliver blandt andet brugt til at præsentere folkeskoleeleverne for de praktiske fag og til at nedbryde fordomme om erhvervsuddannelserne.  

Effekten er dokumenteret. De unge, som får lov at prøve projektet, bliver faktisk mere interesserede i, hvad en erhvervsuddannelse kan byde på, og de erhvervsskoler, som blandt andre TEC Hvidovre, der bruger projektet i brobygningen, oplever, at de får flere henvendelser på baggrund af det.  

Udfordringen er imidlertid, at projekter af den type kræver mange ressourcer. Der skal både være personale omkring gokart-delen og vejledere fra erhvervsskolen, der kan svare på elevernes spørgsmål undervejs. Derfor havde ABDK og DASU inviteret politikerne til selv at teste projektets virkning i håbet om, at de vil bringe oplevelsen med sig ind i forhandlingslokalerne, når partierne snart skal tale om udmøntningen af penge til erhvervsskolerne og om at få flere praktiske fag ind i folkeskolen.  

At dømme efter de mange grin og udråb på gokartbanen og i samarbejdsøvelserne undervejs, var politikerne begejstrede for projektet. Om virkningen kommer til at vise sig i form af flere ressourcer til alternative brobygningsprojekter af gokart-typen, kan ABDK og DASU håbe på. Det nye folketingsår kommer til at vise, hvordan pengene til regeringens annoncerede nye penge til erhvervsskolerne konkret skal udmøntes, og samtidig har statsministeren annonceret en ”frisættelse” af folkeskolen, der måske kan give plads for flere praktiske elementer i undervisningen.  

Om projekterne 

Projektet Kartingslalom, skills og samarbejde er et treårigt projekt og afvikles i tæt samarbejde med DASUs partnere, herunder Dansk Metal og AutoBranchen Danmark.  

Dansk Automobil Sports Union bygger med projektet Kartingslalom, skills og samarbejde videre på de seneste tre års succes med et gokartprojekt for folkeskoleklasser og fortsætter med at have fokus på inddragelse af FN’s verdensmål – herunder klima. 

I tæt samarbejde med erhvervsskolerne afvikler DASU en løbsserie for eleverne, hvor resultater fra events på skolerne med gokartkørsel og projektarbejde vil tælle til et samlet mesterskab. De bedste skoler skal herefter dyste om at blive landets bedste i en DM-serie. Og helt i tidens ånd bliver dén konkurrence afviklet i eldrevne gokarts.  

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør