Nyhed (bruges ikke)

Pressemeddelelse: Godt udspil om infrastruktur, men der er behov for flere ladestandere

AutoBranchen Danmark roser regeringens udspil til en ny infrastrukturplan, som skal få Danmark til at hænge bedre sammen på vejene og med flere ladestandere, men der er behov for flere endnu.

AutoBranchen Danmark roser regeringens prioritering af at sætte flere ladestandere op til el- og plugin-hybridbilerne. Behovet er enormt i takt med at elbilerne ruller ud, og der skal være 1 million grønne biler i 2030. Regeringen lægger op til ca. 630 lynladere fordelt på 50 ladeparker.

”Det er rigtig godt, at det nu økonomisk bliver prioriteret at sætte flere ladestandere op i hele landet. Der er et meget stort behov, som ikke fuldstændig bliver dækket af regeringens udspil, og jeg håber derfor, vi kan komme længere op endnu, så vi ikke løber ind i kraftige flaskehalse, som især nordmændene oplever, fordi infrastrukturen ikke er fulgt med et massivt salg af især elbiler. Den fejl må vi ikke begå i Danmark”, siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

Hun henviser til, at Transportkommissionen har anbefalet, at der opstilles knap 1.000 hurtig- og lynopladere langs strategisk udvalgte veje fordelt i hele landet frem mod 2030. Det vil få hverdagen for de danske bilister til at hænge bedre sammen, når langt flere får brug for at oplade deres personbil eller varebil på samme tid, mens de er på farten.

”En del af behovet dækkes af hjemmeopladere, som de fleste bilkøbere tilvælger, når de køber en elbil eller plugin-hybridbil, men en hjemmeoplader har store begrænsninger, når det handler om lynopladning. Her kræver det nogle kraftigere og dyre ladestandere med offentlig adgang, og dem er der mangel på. Især når vi kigger uden for de store byer og motorvejene”, tilføjer Gitte Seeberg.

Hele 83% af 112 bilforhandlere i AutoBranchen Danmarks nyeste kvartalsundersøgelse mener, at der er for få ladestandere i deres lokalområde.

”Rigtig mange forhandlere oplever problemer med opladningen lokalt, og mange kunder spørger til opladningsmulighederne. Det er vigtigt for at kunne få hverdagen til at hænge sammen. Derfor er det så vigtigt, at der bliver reageret nu, så vi kan skabe tryghed i elbilskøbet”, fortæller Gitte Seeberg.

AutoBranchen Danmark roser regeringens øvrige udspil om en udvidelse af vejnettet, så by og land hænger bedre sammen. Det er på tide, Danmark forbereder sig på, at der kommer flere biler på vejene. Ifølge Energistyrelsen vokser bilparken fra godt 2,7 millioner biler i dag til 3,3 millioner i 2030.

”Trafikken bliver i de kommende år grøn, men den skal også være køfri. Investeringerne i vejnettet har været forsømt i mange år, alt imens trafikken og bilsalget er steget. Vi bruger for meget tid på at hænge i køer og spilde tiden, især i myldretiden. Vi er glade for, at vejnettet nu bliver prioriteret, og der lægges op til at udbygge vigtige strækninger”, afslutter Gitte Seeberg.

AutoBranchen Danmark opfordrer til en bred politisk aftale, så der er politisk opbakning på tværs af partierne til planerne, og arbejdet kan komme i gang.

Seneste nyheder