OPDATERET 8. JULI 2022.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten har indgået en aftale, der vil øge beskatningsgrundlaget for firmabilister, der kører i pluginhybridbiler med 30.000 kr. Til gengæld sænkes beskatningsgrundlaget for firmabilister med elbil med 15.000 kr. i 2023-2026. I første omgang blev det meddelt at beskatningsgrundlaget for firmabilister, der kører i pluginhybridbiler blev øget med 30.000 kr. i 2023-2026. Til gengæld skulle beskatningsgrundlaget for firmabilister med elbil sænkes med 15.000 kr. Skatteministeriet har nu præciseret deres egen udmelding til, at de 30.000 kr. ikke skal tillægges beskatningsgrundlaget, det skal derimod lægges oven i bilens beskatningsværdi. Tilsvarende gælder for fradraget til elbiler på 15.000 kr., der skal fratrækkes på bilens beskatningsværdi.
Skatteministeriets præcisering er væsentlig, da en topskatteyder med firmabil til mere 300.000 kr. “kun” vil stige 300 kr. i skat om måneden sammenlignet med et øget beskatningsgrundlag på 30.000 kr. årligt / 2500 kr. månedligt.
Aftalen kommer efter en længere debat om pluginhybridbilernes klimaegenskaber, hvor flere partier har krævet en omlægning af bilafgifterne, hvilket AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg har advaret imod:
”Efter mange års stop-and-go politik med bilafgifterne har vi endelig fået en langsigtet løsning, der sikrer ro om registreringsafgiften for kunderne og autobranchen i mange år frem. Flere partier truede imidlertid med at omlægge bilafgifterne for pluginhybridbilerne kun halvandet år efter den største afgiftsreform i årtier. Set i det lys, er jeg tilfreds med, at politikerne står ved deres ord om, at der skal være ro om registreringsafgiften frem til 2025, hvilket er det vigtigste for autobranchen. Men det er problematisk at aftalen skal genbesøges i 2023 og beklageligt, at de firmabilister der lader deres pluginhybrid op kommer til at betale mere i skat.”
Gitte Seeberg mener, politikernes valg om at gøre det mindre attraktivt at have en pluginhybridbil som firmabil at det er en bedre løsning end at ændre i registreringsafgiften:
”Flere undersøgelser har vist, at det særligt er firmabilister, der ikke får ladet plug-in hybridbilerne op, fordi de typisk har et arbejdsgiverbetalt benzinkort. Derfor er det en acceptabel løsning at lave denne nålestiksmanøvre. Det er samtidig den mindst indgribende løsning over for branchen, der skal håndtere mange udfordringer som leveringsproblemer, mangel på biler og reservedele, og de har ikke mindst haft store problemer med at få udlæg tilbage fra SKAT efter afgiftsreformen i 2020.”
Gitte Seeberg henviser til, at der i forbindelse med afgiftsreformen i 2020 blev indført en overgangsordning, hvor bilforhandlere lagde penge ud for staten, fordi IT-systemerne ikke var klar til at håndtere de nye afgifter på daværende tidspunkt.
Aftalen sikrer, at private kunder fortsat kan købe plug-in-hybridbiler, hvilket Gitte Seeberg betegner som vigtigt for den grønne omstilling:
”Plug-in bilen er en vigtig trædesten til elbilen. De private kunder der køber en, er mere tilbøjelige til at købe en elbil næste gang og kan foretage mange af deres kortere ture på ren el. Derfor er det positivt, at aftalen ikke er gået ud over de mange private plug-in bilister, som oplader deres biler”.
Aftalen indeholder også flere positive initiativer som skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt el til opladning af bilen på arbejdspladsen, en pulje til ladestandere i boligforeninger, finansiering af et videnscenter samt 1,5 mio. kr. til et forsøg med roadpricing for personbiler.
Pressekontakt
Charlotte Brix Andersen, kommunikationschef hos AutoBranchen Danmark.
Tlf.: 31 36 94 00 // Mail: cba@abdk.dk