Pressemeddelelser

Pressemeddelelse: Licensordning for leasingselskaber risikerer at udrydde mindre leasingselskaber

Rigsrevisionen udtaler kritik af Motorstyrelsens kontrol med leasingaftaler. AutoBranchen Danmark, Dansk Erhverv og Dansk Mobilitet anerkender kritikken, men advarer imod at indføre licensordninger i kølvandet på den. Det vil få hårde konsekvenser for små og mellemstore leasingselskaber.

AutoBranchen Danmark, Dansk Erhverv og Dansk Mobilitet hilser det velkommen, at Rigsrevisionen sætter fokus på Motorstyrelsens arbejdsgange på leasingområdet og anerkender, at der har været udfordringer med visse selskaber på leasingområdet.

Organisationerne advarer dog især mod, at man politisk vil ty til løsninger som eksempelvis en licensordning for leasingselskaber.

En licensordning kan påføre tunge økonomiske og administrative byrder for de mindre leasingvirksomheder. En potentiel uheldig effekt af en licensordning vil være, at det kun vil være de store, kapitalejede, leasingselskaber, der fremadrettet vil kunne afsætte de administrative og økonomiske ressourcer til at leve op til de fremtidige krav.

I stedet bør man politisk se på, hvordan Motorstyrelsen lever op til sit ansvar for at kontrollere leasingområdet. Det er vores indtryk, at Motorstyrelsen arbejder på at opnå en acceptabel kontrol på leasingområdet og vil gå målrettet efter de brodne kar.

”Med en licensordning kan man risikere at give de større leasingselskaber, et gyldent værktøj til at udkonkurrere de små og mellemstore leasingselskaber, der tilbyder almindelige danskere leasing af biler til fornuftige penge. Det kan potentielt være stærkt konkurrenceforvridende og kan medføre, at de små og mellemstore leasingselskaber kommer i stor fare for at dreje nøglen om,” siger Jesper Kronborg, Branchedirektør Dansk Erhverv Transport.

Bekymringen deles i Dansk Mobilitet:

Der er en stor underskov af mindre virksomheder, der kan risikere at betale prisen for de højtprofilerede sager i medierne om svindel med afgiftsbetalingen. Det bør ikke ligge små og mellemstore selskaber til last, at der er nogle enkelte brodne kar i branchen,” siger Christoffer Greenfort, Sekretariatschef, Dansk Mobilitet.

AutoBranchen Danmark, Dansk Erhverv og Dansk Mobilitet repræsenterer i høj grad underskoven af små virksomheder, der yder tiltrængt konkurrence til de større leasingvirksomheder. Organisationerne er villige til at diskutere ordninger på leasingområdet, men ikke en licensordning på de vilkår, som har været præsenteret af andre aktører.

”En kommende licensordning skal udformes på en måde, hvor det stadig er muligt at starte og drive mindre leasingvirksomheder. Derfor er det vigtigt, at de administrative byrder ved en licensordning også er mulige at bære for de mindre leasingvirksomheder, der yder tiltrængt konkurrence til de større leasingselskaber,” siger Gitte Seeberg, Adm. direktør, AutoBranchen Danmark.

AutoBranchen Danmark, Dansk Erhverv og Dansk Mobilitet vil nu række hånden ud til det politiske niveau for at give input, så en kommende politisk stramning ikke vil fælde de lovlydige små og mellemstore leasingselskaber, der tilbyder den almindelige dansker leasing til fornuftige penge.