Den netop aftalte bandepakke vil indføre en licensordning for at drive leasingselskab. Det kommer på baggrund af, at politikere og politiet har sat lighedstegn mellem bander og leasede muskelbiler i den offentlige debat. Problemet er, at Justitsminister Peter Hummelgaard ikke kan dokumentere sammenhængen, det viser tre udvalgsspørgsmål (REU 1437, 1438 og 1439) stillet for nylig til Peter Hummelgaard. På trods af den manglende dokumentation er et bredt flertal i Folketinget nu på vej til at indføre en licensordning, der kan få konsekvenser for konkurrencen på leasingmarkedet.
Forslaget om en licensordning stammer oprindeligt fra repræsentanter for de største leasingselskaber og bilimportører, der er påstår, at det kan reducere banders kontrol over for leasingselskaber, hvilket AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er lodret uenig i:
”Intentionen med en licensordning fra forligspartierne er utvivlsomt god, men det kan ende med at blive et selvmål. Den eneste måde, som man kommer til at stoppe bander og svindel med leasing er målrettet kontrol fra både Motorstyrelsen med afgiftsbetalingen og Finanstilsynet med kreditvurderingen. Begge dele har været ikke eksisterende i en årrække. Her burde Folketinget og myndighederne feje for egen dør, før man laver ny regulering, der kan få konsekvenser for konkurrencen,” udtaler Gitte Seeberg.
I perioden op til 2017 var der talrige mediehistorier om, hvordan flere bilmærker udnyttede lovgivningen i en sådan grad, at der reelt ikke blev betalt registreringsafgift på nye leasingbiler. Det førte til et politisk indgreb. Sidenhen har der været leasingskandaler med nogle af de store selskaber, bl.a. Scanleasing, der må antages at kunne opfylde kravene i en licensordning. Med andre ord, er det store velrenommerede virksomheder, der har udfordret lovgivningen i en sådan grad, at politikerne tidligere har grebet ind.
”At være en stor, velrenommeret virksomhed er ingen garanti for opførsel som en engel. Historikken på leasingområdet viser faktisk det modsatte. Man risikerer at pålægge de små og mellemstore leasingselskaber en så stor byrde, at de store leasingselskaber bliver den helt store vinder uden, at politikerne får løst hverken problemer med bander eller svindel med leasingaftaler”, siger Gitte Seeberg, der fortsætter:
”Ved at lægge sporene til en licensordning, bør formålet være en ordning, der er til at administrere for almindelige leasingvirksomheder. Derimod kan vi ikke støtte en licensordning, der kun gavner de største leasingvirksomheder og forringer konkurrencen til skade for forbrugerne.”
AutoBranchen Danmark opfordrer i den situation til at tage udgangspunkt i reglerne for virksomheder, der udbyder kreditaftaler til forbrugere. Det vil kunne bevare en del af de lovlydige leasingselskaber. Man skal bare huske, at en licensordning vil skulle følges op af målrettet kontrol og håndhævelse fra både Motorstyrelsen og Finanstilsynet – ellers vil svindlen fortsætte samtidig med at det er blevet dyrere for forbrugerne at lease en bil.