Ankenævnet består af jurister og advokater fra FDM, Dansk Bilbrancheråd, Bilbranchen DI og AutoBranchen Danmark.
I alt har nævnet modtaget 681 klagesager, hvilket er 82 flere sager end i 2018. Det er primært bilkøb, som udløser klagersager mellem forbrugerne og bilforhandlerne, mens sager om reparationer udgør 21%.
Sådan hjælper AutoBranchen Danmark med ankenævn-sager:
Ida Nynne Daarbak Jensen er til dagligt jurist hos AutoBranchen Danmark og suppleant i Ankenævn for biler. Hun glæder sig over, at behandlingstiden stort set er uændret på trods af flere sager.
“Både berørte bilforhandlere og forbrugere får en afgørelse efter godt fire og en halv måned. Det er vi tilfredse med, især når nogle af sagerne kan være meget omfattende. Alle deltagende organisationer modtager hertil omkring 3.000 opkald på et år, som relaterer sig til ankenævnets afgørelser og sagsforløb. Så nævnet har sin tydelige berettigelse”, fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen.
Stabilt antal forbruger-medhold
Af den nyeste rapport om Ankenævn for Biler fremgår det, at forbrugerne får medhold i deres klager i 41% af tilfældene, hvilket er stort set på niveau med 2017 og 2018, hvor andelen lå på henholdsvis 38% og 45%.
“Vi håber jo, at så få bilforhandlere og medlemmer ender i ankenævnets som muligt. Her yder vi juridisk support, så forhandlerne garderer sig bedst muligt i forhold til at overholde reglerne. Det er til gavn for både dem selv og forbrugerne”, fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen.
Udhængte uden medlemskab
Som en del af ankenævnets opbygning findes der et såkaldt udhængsskab. Det dækker en liste over virksomheder på ankenævnets hjemmeside, som ikke efterlevet nævnets afgørelse. Ved udgangen af 2019 var 51 virksomheder i det såkaldte udhængsskab.
“Heldigvis retter langt de fleste virksomheder sig efter de afgørelser, som ankenævnets træffer. Det er både godt for forbrugertilliden og ankenævnet som uafhængigt organ”, fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen.
Årsrapporten gennemgår også de tvistområder, der har fyldt med i 2019, hvor sager om mislyde fra gearkasse, stort olieforbrug og krav på tilbagebetaling af registreringsafgift har fyldt meget.