Da den nye lovgivning om vanvidskørsel trådte i kraft den 31. marts 2021 skete det til højlydte protester fra en samlet autobranche og FDM, Dansk Erhverv med flere. Fælles for kritikken er, at udgangspunktet om at konfiskere bilerne var for vidtgående og ugennemsigtigt, hvilket vil få store konsekvenser for både virksomheder og privatpersoner, der har fulgt lovgivningen til punkt og prikke.
Derfor har AutoBranchen Danmark i månedsvis forlangt en vejledning fra transportminister Benny Engelbrecht til autobranchen. Formålet med den ønskede vejledning var at skabe klarhed om, hvornår en bilforhandler, et værksted osv. har gjort nok for at sikre sig mod vanvidsbilister og dermed undgå vanvidskørsel.
I et brev til AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg skriver transportministeren, at lovgivningen er udformet på en måde, hvor han ikke mener, at der kan laves en vejledning. Det skyldes, at retten skal foretage en helhedsvurdering af omstændighederne ved beslaglæggelse og konfiskation.
Seeberg: Utilfredsstillende lovgivning
Svaret fra ministeren møder ikke meget forståelse fra Gitte Seeberg, der udtaler:
”Regeringen har på eget initiativ lavet en meget vidtgående lovgivning, der systematisk fratager borgere og virksomheder biler til hundredtusinder og millioner af kroner, selvom ejeren ikke gjort noget ulovligt. Når vi efter højlydte protester beder ministeren om svar på, hvad en bilforhandler skal gøre før en prøvekørsel eller udlån af en værkstedsbil er svaret, at det ved han ikke. Det er ikke i orden.”
De manglende svar fra ministeren betyder, at branchen bliver nødt til at vente på, at nogle af de første sager kommer for domstolene. Foreløbig har domstolene behandlet en række sager om beslaglæggelse af bilerne, men der er kun behandlet en enkelt sag om konfiskation ved domstolene. Den ene sag drejede sig om en privatejet bil, og kan derfor ikke anvendes som pejlemærke for branchen. Den manglende afklaring er frustrerende for autobranchen ifølge Gitte Seeberg.
”Det er en uholdbar situation, at ingen reelt ved, hvornår der er gjort nok for at undgå konfiskation. Indtil vi får de første par afgørelser fra domstolene, kan vi kun råde til at, branchen anvender AutoBranchen Danmarks tro- og loveerklæring ved prøvekørsler og udviser stor agtpågivenhed. Men på grund af den uklare lovgivning, kan vi ikke garantere, at det er tilstrækkeligt, hvis der bliver kørt vanvidskørsel i jeres biler”, siger Gitte Seeberg, der opfordrer berørte medlemmer til at kontakte AutoBranchen Danmarks juridiske rådgivning.
Du kan hente AutoBranchen Danmarks tro- og loveerklæringer her.