Fra årsskiftet står Hedegaard Biler i Herning i en ny forretningssituation, og derfor skal bilhuset relanceres. Udgangspunktet er stærkt: En veletableret forretning, der er kendt i hele lokalområdet, et nyhedsbrev med en hel del abonnenter og et generelt stærkt brand.  

Men en relancering kræver ekstra god kommunikation til både nuværende og fremtidige kunder og derfor var den da også centrum for en del af den kommunikationsworkshop, som Hedegaard biler i november havde booket hos Autobranchen Danmark.  

Andre emner på bordet var Hedegaard bilers ønske om at brande sig som grønt bilhus, men også hvordan markedsføringsbudgettet bruges mest effektivt. Også emner som lokal versus digital annoncering blev flittigt diskuteret i løbet af workshoppen. For hvad er egentlig mest effektivt for en virksomhed som Hedegaard biler, der både har en stærk lokal forankring, men samtidig et ønske om at nå ud til flere kunder – og især de unge?   

Og det var da også noget, Hedegaard Biler kunne bruge. ”Alle i branchen burde få sådan en kommunikations-gennemgang af deres forretning”, sagde salgschef Kim Rinder efterfølgende. Det var en rigtig god workshop, man kunne virkelig mærke, at den var velforberedt – og de anbefalinger vi har fået som opfølgning på den, var absolut noget, vi kunne bruge”, siger han.  

Anbefalinger til videre arbejde 

Efterfølgende har AutoBranchen Danmark udarbejdet en række anbefalinger, som Hedegaard biler kan bruge til at udvikle deres kommunikation på både den korte og den lange bane.  

Det handler blandt andet om, hvordan relanceringen konkret kan foregå, men også om, hvordan Hedegaard Biler kan få mere ud af sit arbejde med sociale medier, nyhedsbreve, optimering af hjemmesiden, udvikling af abonnementer og vejen til en større grad af konvertering af leads.  

Nogle af anbefalingerne kan klares af bilhusets nuværende ansatte, mens andre anbefalinger kræver ekstern hjælp i form af freelancere, som AutoBranchen Danmark også hjælper med at finde. 

Det er de færreste bilhuse, som har kommunikationsuddannede ansat, og tit er opgaven placeret hos en medarbejder, som egentlig er uddannet til og skal bruge det meste af sin tid på at sælge biler. Derfor vil der også være anbefalinger, som rækker ud over, hvad ens nuværende team i forretningen har kompetencer og tid til”, forklarer Charlotte Brix Andersen og fortsætter: 

Workshoppen er et slags 360 graders kig med afsæt i Hedegaard Bilers ønsker og nuværende position på både det lokale marked og på landsplan. Og derefter har vi i fællesskab udviklet forslag til, hvordan Hedegaard Biler tager deres i forvejen gode arbejde til nye højder. Nogle anbefalinger kan tages i brug hurtigt, mens andre er på den lidt længere bane og vil kræve tilførsel af kompetencer, men det kan man også sagtens få ved at trække på freelance kommunikationsfolk, som vi kender, og hvor vi kan hjælpe med at finde det rette match mellem forhandler og freelancer, hvis man ønsker det”, siger hun. 

Workshop er ny service 

Charlotte Brix Andersen, chef for kommunikation og medlemsservice, stod i spidsen for workshoppen og med sig havde hun Rebekka Johanne Knudsen, der er direktør i Kile Kommunikation med mange års erfaring med strategisk og operationel kommunikation.  

Ambitionen for de to er at hjælpe andre i branchen med at navigere i alt det nye, der hele tiden sker på kommunikationsfronten, og ikke mindst at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye.  

“Noget af det, der er meget vigtigt, når et bilhus skal kommunikere til kunderne er, at de inden de overhovedet går i gang, har tænkt grundigt over, hvad det er for en historie, de gerne vil fortælle om sig selv. Men også, at den historie stemmer nøje overens med virkeligheden. Hvis man gerne vil brande sig som det grønne bilhus, så skal man have helt styr på, hvad der gør én grøn. For ellers kommer man lynhurtigt i problemer med kunderne. De vil have troværdighed, ” forklarer hun.   

Samtidig fortæller Charlotte Brix Andersen, at flere og flere kunder efterspørger en mere personificeret oplevelse med eksempelvis deres bilforhandler og værksted. Det gælder også, når bilhuset kommunikerer med kunden, uanset om det er før, under eller efter et bilsalg. Derfor var det også en vigtig del af workshoppen at få talt om, hvor bilhuset i dag og i fremtiden har mulighed for at få kontakt med kunderne og fortælle dem om netop deres individuelle tilbud.  

Vil I også have en workshop

  • AutoBranchen Danmark tilbyder at komme til jer og afholde workshop med fokus på kommunikation på tværs af jeres platforme.
  • Workshoppen varer 2 timer.
  • I løbet af workshoppen indsamler vi viden om jeres forretning og nuværende initiativer og tager afsæt i det ståsted i vores anbefalinger til fremtidige initiativer.
  • Er du interesseret, kan du også kontakte Charlotte Brix Andersen på cba@abdk.dk eller tlf. 31 36 94 00.