Bilforhandlere

Sådan håndterer du faldende efterspørgsel og udsigt til prisstigninger

Inflationen får nu Stellantis, Volkswagen m.fl. til at forvente et faldende bilsalg og stigende priser. AutoBranchen Danmark rådgiver her om, hvordan bilforhandlere skal forholde sig.

Den generelle økonomiske usikkerhed med inflation, energikrise og forsyningsproblemer i mange sektorer, får nu Stellantis og Volkswagen til at advare om faldende efterspørgsel på biler I Europa og Nordamerika. Samtidig risikerer bilproducenterne også at måtte hæve priserne for at beskytte sin egen indtjening, hvilket også kan svække efterspørgslen på nye biler.

Vigtigt at have styr på slutsedlen

Med den usikkerhed, som de store bilproducenter varsler ift. priser og med en generel mangel på komponenter til bilproduktionen er det ekstra vigtigt at have styr på de juridiske detaljer på slutsedlen, fortæller juridisk chef hos AutoBranchen Danmark, advokat Abid Khan:

”Branchen skal være påpasselig i disse år. Først og fremmest er det vigtigt at tage højde for leveringsproblemer samt pris- og afgiftsstigninger på slutsedlen. Det beskytter både forhandler og forbruger økonomisk og giver mindre risiko for et dårligt forløb med kunden. Sagen med Hyundai, der annullerer 1000 aftaler med kunder, understreger, at bilforhandler skal tage sine forbehold i den nuværende situation.”

Derudover råder advokaten branchen til særligt at være opmærksom ved fastsættelse af restværdier ved leasingaftaler, og at forhandlere er ekstra opmærksom på både pris og forventet liggetid ved indkøb af biler.

Særligt nyvognsforhandlere skal være obs på leveringstiden

Med lange leveringstider er der risiko for, at kunder ønsker at ophæve handlen, eller at forhandler eller bilimportør kan blive nødt til det. Herunder får du gode råd til, hvordan det undgås, at kunden ophæver handlen, hvis leverancen er udskudt eller forsinket.

Købelovens regler om forsinkelse er klare. Hvis der ikke er aftalt en leveringsdato, anses levering inden for 30 dage for værende inden for rimelig tid. Disse situationer opstår dog ikke tit i autobranchen, da slutsedler typisk bliver udformet med en leveringsdato.

Hvis der opstår forsinkelse, kan køberen vælge at hæve købet under følgende omstændigheder:

  • Hvis forsinkelsen er af væsentlig betydning for køberen, og sælgeren måtte forudsætte dette.
  • Hvis sælgeren har nægtet at levere.
  • Hvis sælgeren ikke leverer inden udløbet af en rimelig frist.

Eksempel på forbehold:

Man kan med fordel indsætte et konkret forbehold om forsinket levering i slutsedlen. Forbeholdet kan fx udformes således: (I det følgende eksempel har forhandleren fået oplyst at leveringen muligvis vil ske i sommeren 2023).

”Køberen er informeret om at leveringstiden er usikker, men forventes for nuværende at ville ske i sommeren 2023 (Juni-August). Usikkerheden mht. leveringen skyldes (chipmangel/ lange leveringstider/ nedsat produktion mv.). Køberen er indforstået med dette forhold, og vil ikke kunne gøre krav på ophævelse eller erstatning i denne periode.”

Såfremt kunden har en byttebil, som skal indgå som led i handlen, kan dette vise sig problematisk at værdiansætte bilen, hvis leveringsdatoen ikke kendes endnu. Man kan derfor med fordel aftale, at såfremt kunden kører mere end x-antal kilometer, skal kunden betale fx 0,5 kr. yderligere pr. kørte kilometer.

Dernæst skal forholdet om prisstigninger hen over årsskiftet samt importørens stigende priser på biler ligeledes afklares.

Såfremt prisen på en solgt bil stiger som følge af afgiftsmæssige ændringer, eller prisændringer hos importøren skal man vide, at man ikke kan binde kunden til kontrakten og den aftalte pris. Man kan derfor med fordel tilføje et afsnit i slutsedlen, der foreskriver, at såfremt prisen stiger, eller falder med mere end 5% af den aftalte pris, kan begge parter træde ud af aftalen uden krav på erstatning.