Elbiler

Sådan håndterer du prisændringer og leveringsvanskeligheder

[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text]

Bilmarkedet er uforudsigeligt på grund af leveringsproblemer, generel økonomisk usikkerhed og grøn omstilling. Her har vi samlet et overblik over, hvordan du står bedst imod usikkerheden.  

Starten på 2022 har været stormfuld for autobranchen, der ligesom de forrige år har kæmpet med mangel på nye biler, hvilket også har presset priserne og efterspørgslen på brugte biler i vejret. En af de store udfordringer for branchen har været mangel mikrochips og andre komponenter til bilproduktionen. Situationen er blevet yderligere forværret af invasionen i Ukraine, der har ført til yderligere mangel på komponenter, hvilket har sat bilproduktionen i stå flere steder.  

Senest er der også tegn på, at priserne på nye biler begynder at stige, hvilket bl.a. er sket i USA, hvilket kan presse branchen yderligere. I marts måned svarede 2 ud af 3 i en medlemsundersøgelse, at deres forretning er påvirket af krigen i Ukraine, typisk gennem bilmangel og tilbageholdende kunder, der frygter inflation.  

AutoBranchen Danmarks juridiske chef Abid Khan råder branchen til være påpasselige i denne usædvanlige situation.  

”Priserne på biler har svinget så markant i de sidste år, at branchen skal være opmærksom på til hvilke priser, de indkøber biler til. Man bør også overveje, om der allerede står en køber klar, eller om der er risiko for at skulle have bilen på lager et stykke tid, hvorefter prisen kan have ændret sig igen”, fortæller Abid Khan, der fortsætter:  

”Leasingselskaberne bør også have et ekstra vågnet øje på restværdierne i disse måneder, når der indgås leasingaftaler. Hvad enten det er leasingselskabet eller kunden, der står på mål for restværdien, er det vigtigt, at der er taget højde for, at markedet kan ændre sig, eller at kunder der selv står for restværdien er opmærksom på situationen.”  

Særligt nyvognsforhandlere skal være obs på leveringstiden 

Med lange leveringstider er der risiko for, at kunder ønsker at ophæve handlen. Herunder får du gode råd til, hvordan det undgås at kunden ophæver handlen, hvis leverancen er udskudt eller forsinket.  

Købelovens regler om forsinkelse er klare. Hvis der ikke er aftalt en leveringsdato, anses levering inden for 30 dage for værende inden for rimelig tid. Disse situationer opstår dog ikke tit i autobranchen, da slutsedler typisk bliver udformet med en leveringsdato.  

Hvis der opstår forsinkelse, kan køberen vælge at hæve købet under følgende omstændigheder:   

  • Hvis forsinkelsen er af væsentlig betydning for køberen, og sælgeren måtte forudsætte dette.  
  • Hvis sælgeren har nægtet at levere.  
  • Hvis sælgeren ikke leverer inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har fastsat, eller inden en rimelig frist, hvis køberen ikke selv har fastsat en frist.  

Tag forbehold når slutsedlen underskrives 

Hvis leveringsproblemet er kendt inden slutsedlen bliver underskrevet, kan man tage et rimeligt forbehold. Købelovens § 75 giver sælgeren mulighed for at gardere sig mod et passende afslag eller en ophævelse, såfremt sælgeren allerede inden købet kan spå, at leveringen ikke kan ske til ordinær tid.  

[/fusion_text][fusion_tagline_box content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_border_radius=”” buttoncolor=”default” title=”RWtzZW1wZWwgcMOlIGZvcmJlaG9sZA==” description=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”left” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Man kan med fordel indsætte et konkret forbehold om forsinket levering i slutsedlen. Forbeholdet kan fx udformes således: (I det følgende eksempel har forhandleren fået oplyst at leveringen vil ske i sommeren 2023).  

”Køberen er informeret om at leveringen vil ske i sommeren 2023 (Juni-August). Usikkerheden til den faste periode skyldes (chipmangel/ lange leveringstider/ nedsat produktion mv.). Køberen er indforstået med dette forhold, og vil ikke kunne gøre krav på ophævelse eller erstatning i denne periode.” 

Passussen foroven kan med fordel bruges til fremtidigt salg på nye biler, hvor der allerede er tilsagt en forventet levering næste år. 

Der kan opstå situationer, hvor man er i tvivl om, hvorvidt man kan skaffe købers ønskede bil hjem. Her skal forhandleren forklare kunden, at man vil forsøge at hjemtage bilen. Hvis bilen senere udgår af produktion eller leveringstidspunktet synes illusorisk, kan begge parter træde ud af købskontrakten. Er man allerede bekendt med denne forhindring, skal det indskrives i købskontrakten at både kunden og forhandleren kan udtræde af aftalen, og at ingen af parterne kan gøre erstatning gældende.

[/fusion_tagline_box][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” font_size=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Såfremt kunden har en byttebil som skal indgå som led i handlen, kan dette vise sig problematisk at værdiansætte bilen, hvis leveringsdatoen ikke kendes endnu. Man kan derfor med fordel aftale, at såfremt kunden kører mere end x-antal kilometer, skal kunden fx betale 0,5 kr. yderligere pr. kørte kilometer.  

Dernæst skal forholdet om prisstigninger hen over årsskiftet samt importørens stigende priser på biler ligeledes afklares.  

Såfremt prisen på en solgt bil stiger som følge af afgiftsmæssige ændringer eller prisændringer hos importøren skal man vide, at man ikke kan binde kunden til kontrakten og den aftalte pris. Man kan derfor med fordel tilføje et afsnit i slutsedlen der foreskriver, at såfremt prisen stiger, eller falder med mere end 5% af den aftalte pris, kan begge parter træde ud af aftalen.  

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]