Elbiler

Digital salgsmodel og abonnementer vækster

Santander er en af Europas største banker og samtidig en tæt og vigtig samarbejdspartner til AutoBranchen Danmark og vores medlemmer. Anders Andersson, salgschef hos Santander, var en af hovedtalerne til AutoBranchen Danmarks årsdag 2019 i Torvehallerne i Vejle. Her gav han et indblik i, hvordan Santander kigger på fremtiden for bilfinansiering.

Han skar hurtigt ind til benet i forhold til de forretningsbetingelser, som mange bilforhandlere oplever for tiden: Banken presser forretningen, importøren presser forretningen, salget og avancerne er pressede. Og øget forbrugersikkerhed stiller autobranchen over for nye vilkår.

“For os at se kan vi kun løse de her udfordringer ved at udbygge de partnerskaber, vi har i dag. I samarbejde skal vi nemlig nå frem til nye digitale platforme, der skræddersyer finansiering til slutbrugerne. Det betyder, at vi gerne vil endnu tættere på jeres forretning og de kundedata, vi i fællesskab kan bruge langt bedre, end vi gør i dag”, sagde Anders Andersson i sit oplæg foran omkring 250 fremmødte i Torvehallerne.

Santander er også meget optaget af at styrke sit lead-baserede samarbejde med autobranchen. Det betyder, at storbanken i den kommende tid vil udbygge sit såkaldte DealeDirect-model, som er udarbejdet i samarbejde de enkelte forhandlere, Biltorvet og Bilbasen. Santander kalder det kundens vej til forhandlere.

“Vi har dertil flere samarbejder baseret på varme leads på vej til autobranchens aktører. Det er noget, der både gavner os og forhandlerne i den her digitale rejse, hvor vi vil gøre rigtig meget for at fastholde kunderne, eller som minimum sikre at de ikke går tabt på den længere bane”, forklarede Anders Andersson.

“Jeg tror heller ikke ret mange er i tvivl om, at branchen lige nu oplever en vækst i leasing og abonnementsordninger, som forbrugerne kender fra så mange andre produkter, de abonnerer eller skriver sig op til. Frem mod 2025 vil vi se en yderligere vækst på det marked. Og kravene til at levere de absolut mest simple og brugervenlige systemer vil stige. Det er noget, som bilforhandlere skal forholde sig til”.

Start småt og skalér hurtigt

Et af Anders Anderssons råd til deltagerne på årsdagen 2019 var derfor: “Start small and scale fast”. Omskrevet til dansk betyder det, at man er nødt til at afprøve nye og mere brugervenlige måder at præsentere finansiering til kunderne på.

“Det er vigtigt at afprøve nogle funktioner, så man får tryk-testet finansieringsløsninger på potentielle nye kunder. Det er ikke noget, der skal vælte hele budgettet, men det skal kunne skaleres hurtigt. Det ligger os meget på sinde at bygge platforme til netop det, for vi vil meget gerne omfavne både store, små og kædeforhandlere. Og vi er ikke tilfreds, før vi er i top-to blandt vores konkurrenter. Og seriøse partnerskaber er vejen til det mål”, sagde Anders Andersson.