Direktøren hos AutoBranchen Danmarks mangeårige samarbejdspartner indledte sit oplæg med at fremhæve, hvordan markedet for finansiering er i konstant bevægelse i disse år. Markedet vil i de kommende år blive udfordret i endnu højere grad fra de nye aktører på bilmarkedet fra fx Kina, som driver gennemførte digitale forretninger, der ønsker at disrupte det danske og europæiske marked for biler og tilhørende finansiering.
Nøglefaktorerne for at drive en profitabel bilforretning i fremtiden vil ifølge Bo Jakobsen være salg med lave driftsomkostninger, at kunne tilbyde alle relaterede services fx finansiering og ladeløsninger og forstå begrebet Cars as a Service (CAAS), hvor fremtidens forbrugere ikke nødvendigvis ønsker at eje, men blot at have adgang til den bekvemmelighed, som en bil er.
Det er udvikling som bilproducenterne også er meget opmærksomme på. Santander-direktøren illustrerede det ved et femårigt ”forløb” for en ny bil, hvor den fx er leaset ud på en operationel leasingkontrakt i 36 måneder, hvorefter bilen kan udlejes på en abonnementsløsning og til sidst kan bilen sælges med en finansieringsløsning.
Ifølge Bo Jakobsen bør man som bilforhandler se denne udvikling i øjnene og handle på den, da forbrugerne fremover kun vil kræve mere fleksible, individuelle og digitaliserede mobilitetsløsninger. Det betyder at færre vil eje, flere vil lease, låne eller dele biler.
Kreditværdighedsvurdering giver udfordringer
Siden den nye vejledning om kreditværdighedsvurdering blev udgivet i 2021 er det blevet markant sværere at låne til en bil, vaskemaskine eller cykel. De nye regler har gjort, at Santander sågar er nødt til at tjekke, om kunderne har et fitnessabonnement eller tilsvarende udgifter, der kan få betydning for kundernes rådighedsbeløb. Vejledningen stiller pr. 1. januar 2023 krav om følgende rådighedsbeløb for kunderne: 7.010 kr. for enlige, 11.890 kr. for par, herudover kommer der tillæg per barn på mindst 1.900 kr. afhængig af barnets alder.
Hos Santander håndterer man situationen ved at skabe digitale løsninger, der kan give et hurtigt svar, selvom man ikke længere kan forvente at få svar på få sekunder. Det er simpelthen umuligt med dette regelsæt og kravet om den fulde dokumentation af udgifter – oplysninger der skal indhentes hos kunden; digitalt eller manuelt.
ESG er en hjørnesten for hele Santander
I Santander har man en hel afdeling på ca. 50 personer siddende på hovedsædet i Madrid, der kun arbejder med ESG, man har lavet et partnerskab med Ferrari hvor grøn omstilling er en forudsætning samarbejdet og ikke mindst bliver der månedligt fulgt op på virksomhedens bæredygtighedsrapport.
Bo Jakobsen lagde ikke fingre imellem, da han fortalte deltagerne på årsdagen, at på sigt kan vi komme i en situation, hvor formentligt ingen eller i hvert fald meget få vil associeres med virksomheder, der ikke arbejder med ESG. Derfor vil succesfuld ESG-rapporting blive essentielt for at drive en succesfuld forretning i de kommende år.
Santander har eksempelvis udpeget en række ambitioner for både klima, sociale dimensioner og ledelse (ESG), som hver især bliver fulgt op af strategiske handlinger på hver enkelt ambition mhp. at sikre, at Santander lever op til sit ansvar som en af verdens største banker.