Bilforhandlere

Seeberg: K.W. Bruun må ændre tilgang

K.W. Bruun anerkender “udfordringer i branchen” efter kritik fra blandt andet AutoBranchen Danmark. Men der skal handles, fastslår Gitte Seeberg.

Efter K.W. Bruun for nylig fremlagde et regnskab, der var det andet bedste i bilimportørens historie og sikrede et overskud på omkring én milliard kroner, har kritikken haglet ned over importøren.  

Adm. direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg åbnede ballet med en klumme i Motor-Magasinet, der siden blev fulgt op af en artikel i Motor-Magasinet, hvor Gitte Seeberg igen udtalte sig og blev suppleret af direktøren for DI Bilbranchen.  

“Jeg oplever en markant og stigende utilfredshed med situationen i dag. Mange bliver ikke mødt med den respekt, som de fortjener som samarbejdspartner,” lød det blandt andet fra Gitte Seeberg.  

“Det er med årene blevet mindre attraktivt at være nyvognsforhandler, fordi man tjener mindre pr. solgt bil og samtidig bliver stillet omfattende krav, der tit er meget dyre at leve op til. Forhandlerne må kunne forvente, at deres indtægter står mål med de store investeringer, som de pålægges – og det er alt for sjældent tilfældet i dag,” sagde hun. 

Bevidste om udfordringer

Og kritikken medførte da også en reaktion fra K.W. Bruun:  

“Vi er bevidste om, at der er udfordringer i branchen i øjeblikket. Det tager vi alvorligt og er i øjeblikket ved at kigge ind i, hvordan vi kan imødekomme det på bedst mulige vis,” lød det fra retaildirektør Kurt Jensen i et skriftligt svar til Motor-Magasinet.  

Motor-Magasinet har stillet en række spørgsmål i forlængelse af kritikken, som K.W. Bruun ikke er vendt tilbage med svar på. Hverken Kurt Jensen eller Kenneth Hansen, adm. direktør i K.W. Bruun Import, har ønsket at stille op til interview for at svare på kritikken, skriver magasinet.  

Gitte Seeberg glæder sig over, at K.W. Bruun anerkender udfordringerne, som K.W. Bruun ifølge hende i høj grad selv har skabt. Men det er ikke nok, fastslår hun i et opslag på Linkedin:  

“Den nuværende situation, hvor importører tjener fedt og hvor mange forhandlere lider, kræver handling og det kræver ikke mindst, at K.W. Bruun ser deres egen ageren efter i sømmene – og ændrer tilgang,” skriver Seeberg.  

Har stået på i årevis

“For nogle af de metoder, som de har udsat alt for mange forhandlere for, hører efter min bedste overbevisning ikke til blandt ordentlige forretningsdrivende. Det er jo i øvrigt heller ikke nyt. Det har tværtimod stået på i årevis. Og det har en sådan alvor, at mange forhandlere ikke tør ytre sig offentligt om det – af frygt for konsekvenserne,” tilføjer hun.  
 
“Men at forhandlere skal stå i en sådan situation, mens de samtidig skal kæmpe for sig selv og deres forretnings vilkår, er hverken fair eller ordentligt. Det minder i stedet om nogle metoder fra andre miljøer, som vores branche hverken kan eller skal sammenlignes med,” afslutter Gitte Seeberg.  

Hvis du har oplevet problemer med K.W. Bruun eller andre importører, kan du altid række ud til AutoBranchen Danmark for fortrolig rådgivning og sparring. 

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør