Bilforhandlere

Seeberg: Man kan ikke dufte en bil gennem telefonen

Rygterne om bilforhandlernes endeligt er stærkt overdrevne. Også i fremtiden vil dækspark, muligheden for se bilen an rent fysisk og en personlig kontakt til sælgeren have stor værdi, når vi skal købe vores næste bil 

Klumme af Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, bragt i Avisen Danmark 5. september 2022.  

Digitaliseringen brager i disse år derudad. Shopping på nettet fylder mere og mere og bestilling af alt fra tøj til mad til serviceydelser, man aldrig forestillede sig kunne blive digitale, er blevet det i løbet af kun få år. Og hvor udviklingen allerede havde taget fart, inden corona spredte sig hastigt gennem verdens lande, har tiden i isolation og frygten for at blive smittet ude i eksempelvis butikker, blot sat tempoet endnu mere op. Der er snart ikke det, man ikke længere kan ordne direkte fra sin telefon. 

Forleden kunne man læse, at bilforhandlerne og autoværkstederne, som vi kender dem, måske snart vil kunne høre fortiden til. Bilerne vil blive købt online, og reparationen kan i fremtiden sågar også fikses på afstand, lyder forudsigelserne. 

Her bliver jeg dog mere skeptisk. Jeg er overbevist om, at vi også i fremtiden vil have både bilforhandlere og autoværksteder spredt ud over hele det ganske land. Under corona var mange forhandlere entreprenante og arrangerede onlinefremvisning af biler via FaceTime, Skype eller andre former for videoopkald. Det virkede godt, men da bilhusene igen åbnede, trippede folk for at komme tilbage i butikkerne. 

For uanset hvordan man vender og drejer det, kan man ikke opleve duften af en ny bil gennem en telefon. Følelsen af at trykke på speederen, at mærke bilen lystre ens mindste drej i rattet og køre ud i det blå, når bilen skal prøvekøres, er noget, man bliver nødt at være der fysisk for at opleve sådan alvor. 

Bilen er for mange den andenstørste investering, de gør sig i deres liv. Kun køb af hus eller lejlighed er for de fleste en større investering. Derfor tror jeg også, at mange vil fortsætte med at se mulighederne godt an – selvfølgelig også på nettet, men i høj grad også fysisk i form af prøvetur, dækspark og hvad sig dertil hø rer hos en bilforhandler – inden de beslutter sig for, hvilken bil de vil købe. 

For nylig viste en meningsmåling foretaget af Voxmeter, at kun seks procent af danskerne kunne forestille sig at købe en bil online uden at prøvekøre den. Samtidig viser en tilsvarende meningsmåling fra Voxmeter, at kontakten til og mulighed for at stille spørgsmål til sælgeren og at opleve bilens kvalitet og finish også er meget vigtigt for danskerne – og en årsag til, at de vil købe bil hos en fysisk forhandler. Det betyder ikke, at onlinesalget ikke vil vinde frem. Det gør det allerede. Det går dog langsommere, end mange havde forudset, det ville gøre. Og det tror jeg skyldes, at det altså er noget andet – noget helt, helt andet – at købe en bil end at bestille en pizza online eller købe et par sko. 

Lige siden jeg blev direktør i AutoBranchen Danmark for fem år siden, har vi fra tid til anden hørt forudsigelser om, hvordan branchen vil ændre sig – og ændre sig hurtigt. De selvkørende biler skulle være allemandseje nærmest i forgårs, og folk vil dele biler i stedet for at eje dem, har det eksempelvis lydt. 

Jeg tror, forandringerne kommer – det gør de uden tvivl. Men jeg tror ikke, de bliver så store, som mange varsler. Der vil stadig være et fysisk sted, hvor bilen skal prøvekøres, og hvor dækkene skal skiftes, bulen skal rettes ud, og ridserne i lakken skal males om. Det vil for mange stadig være afgørende at kunne se bilen an og efterfølgende at kunne give hånd på en veloverstået handel. Det er jeg overbevist om. 

Der er dog ingen tvivl om, at bilproducenterne – som historisk har været meget langt fra kunden og ikke har haft det store med bilforhandlere at gøre – vil forsøge at komme tættere på. Det har vi allerede set gennem et stykke tid. På samme måde vil techgiganterne prøve at mase sig ind på markedet, som de har gjort på så mange andre markeder. Hvis ikke de ligefrem begynder at producere bilerne selv, vil de sætte sig tungt på al den data som bilen og dens ejere genererer, og som de kan komme til. 

Det betyder, at forhandlernes rolle ændrer sig. Og det betyder også, at bilkøbernes forhold til forhandlerne vil ændre sig. Og her mener jeg, at vi skal passe på, at der ikke går noget værdifuldt tabt. 

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør