Af Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark
I sidste uge offentliggjorde AutoBranchen Danmark en undersøgelse af, hvordan de høje energipriser påvirker autolakererne. På få måneder er antallet af fyringer mere end fordoblet, viste undersøgelsen. Hvis de høje energipriser – som er blevet endnu højere efter undersøgelsen er færdiggjort – fortsætter, frygter hver femte autolakerer fyringer, knap hver tiende frygter konkurs og 15 procent forventer, at de må sælge deres virksomhed.
Knap hver femte har ifølge undersøgelsen allerede oplevet, at deres udgifter er steget med over 100 procent. Det er med andre ord en usædvanlig alvorlig situation, som autolakererne står i. I sidste uge viste opgørelser, at gaspriserne er steget med 2000 procent på bare et år.
Chokbølger gennem presset branche
De tal sender med god ret chokbølger gennem en i forvejen presset del af autobranchen. Vi har fra AutoBranchen Danmarks side haft fokus på sagen længe, men jeg må bare sige, at situation kun er gået fra slem til meget værre.
Vi har haft dialog med forsikringsselskaberne for, at de skal betale deres del af regningen. Det er jo for deres kunder, at autolakererne løser opgaverne og jeg synes kun, det er ret og rimeligt, hvis autolakererne faktisk får dækket de udgifter, de har.
Gjensidige og If Forsikring har som de eneste forsikringsselskaber taget ansvar og yder et midlertidigt energibidrag, som godkendes i Autotaks. Det skal de have stor tak for. Det vil vi huske dem for længe.
Genforhandl timeprisen
Men hvor er resten af forsikringsselskaberne? Jo, de forsøger at snige sig uden om ansvaret ved at fastholde, at de ikke forhandler priser direkte med autolakererne. Det er der ofte en pointe i. Men de forsøger mest af alt at placere problemet ved værkstederne.
Det er da også rigtigt, at jeg vil opfordre alle værksteder til at hjælpe autolakererne. Først og fremmest ved overfor forsikringsselskaberne at kræve genforhandling af timeprisen, så autolakererne får en bedre og mere passende betaling for det arbejde, de udfører. Det er flere lykkedes med.
Men jeg vil helt generelt opfordre jer alle sammen til at stå sammen i fælles front mod forsikringsselskaberne. De skal ikke have lov til bare at se på, mens værksteder og autolakerere prøver at løse det imellem sig. Nej, forsikringsselskaberne skal forstå, at de står overfor en samlet skadebranche – værksteder og lakerere – der kræver, at de bliver betalt for den opgave, de løfter.
Gratis lånebiler kan komme i spil
Forsikringsbranchen har i mange år nydt godt af god service fra skadesbranchen, der blandt andet har stillet gratis lånebiler til rådighed. Måske skulle piben have en anden lyd?
I autobranchen er vi stærkest, når vi står sammen. Vi har brug for hinanden og vi løser alle opgaver, som er værdifulde for hinanden. Forsikringsselskaberne er også afhængige af, at vi løser de opgaver, de kommer med. Derfor skal de ikke have held med at splitte os ad, men i stedet presses til at betale for den service, som autobranchen yder dem.
I kan være helt sikre på, at vi fra AutoBranchen Danmarks side fortsat vil lægge pres på forsikringsselskaberne.