Bilforhandlere

SF og Enhedslisten vil genforhandle bilafgifter

Politiken har torsdag sat fokus på pluginhybriders klimaegenskaber, og i den anledning udtaler både SF og Enhedslisten, at de ønsker en genforhandling af bilafgifterne. AutoBranchen Danmark afviser.

Knap trekvart år efter at regeringen og dens støttepartier Radikale, SF og Enhedslisten aftalte de nye bilafgifter, vil to af de fire partier nu genforhandle afgifterne. Det sker til trods for, at planen for bilafgifterne løber frem mod 2035, og ifølge den politiske aftale tidligst skulle genforhandles i 2025.

Af samme årsag er AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg meget skuffet over partiernes ønske.

”Autobranchen og forbrugerne har levet med en årlig usikkerhed om bilafgifterne i alt for mange år. Til trods for ulemperne ved de nye bilafgifter, så gav den politiske aftale trods alt ro, fordi der ligger en køreplan frem til 2035 med et kontrolcheck i 2025. Det er rigtigt positivt, og AutoBranchen Danmark vil arbejde for, at det fortsætter sådan. Det er godt for branchen og for den grønne omstilling,” siger Gitte Seeberg, der fortsætter:

”Vi har været i kontakt med partierne og føler os trygge ved, at regeringen og Radikale fortsat ikke vil genåbne aftalen, men det er noget vi følger meget nøje.”

Klimaegenskaber betvivles

Årsagen til, at SF og Enhedslisten gerne vil genåbne aftalen, er, ifølge Gitte Seeberg at der fra eksperter og klimaorganisationer stilles spørgsmålstegn ved, at om pluginhybriderne rent faktisk bliver ladet op.

”Der har været nogle undersøgelser, der viser, at nogle pluginhybrider slet ikke lades nok op, hvilket er en forudsætning for, at de kan kaldes grønne. Omvendt er der også mange eksempler på det modsatte bl.a. fra de forhandlere Politiken har talt med til artiklen. Der er bare en gruppe, der mener, at vi skal gå direkte til elbilerne og derfor ikke ønsker en afgiftsrabat til pluginhybridbiler”, siger Gitte Seeberg.

Plugin’er en vigtig trædesten

AutoBranchen Danmarks adm. direktør er dog ikke i tvivl om, at plugin-hybrider er væsentlige for den grønne omstilling.

”Mange danskere er endnu ikke klar til en elbil, men vil gerne køre grønt, når det er muligt. Her er pluginhybriderne vigtige i en overgangsperiode, fx frem til 2026, hvor EU stopper med at betegne pluginhybrider som grønne. Man skal heller ikke undervurdere, at ladeinfrastrukturen ikke er klar til, at vi kun køber elbiler. Samtidig skal mange bilister vendes til, at opladning bliver en del af at have en bil, det tager tid, men her kan pluginerne hjælpe”, siger Gitte Seeberg.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper