Organisationen har ifølge flere medier gennemgået 30-40 slutsedler, hvor der var den slags fejl i omtrent halvdelen af tilfældene. Det vil sige, at bilforhandleren har undladt at regulere bilen helt ned til den nye pris, eller forhandleren har sænket prisen på den brugte bil, som køberen lader indgå i handlen.
AutoBranchen Danmarks advokat Lars Ellegaard medvirker også i en artikel om sagen i flere medier, og han pointerer, at hvis der ikke er en passus i slutsedlen om, at brugtprisen kan justeres ved afgiftsændringer, står prisen fast.
Hvis der er en passus, må det til gengæld afhænge af situationen.
”Vi får mange henvendelser fra forhandlere, der spørger, hvordan de skal forholde sig til afgiftsnedsættelsen. Vores svar er, at hvis der er tale om en kun to år gammel bil, hvor forhandleren står overfor et tab, der næsten svarer til afgiftsnedsættelsen på en ny, kan vi godt forstå, at man vil tale med kunden om det. Men hvis der er tale om en 10 år gammel bil til 50.000 kroner, falder den slet ikke i værdi – eller i hvert fald kun meget meget lidt, siger Lars Ellegaard.
Lars Ellegaard, der selv har plads i klageinstansen Ankenævn for biler, konstaterer også, at den helt konkrete sag vil blive vurderet, hvis uenigheden kommer så langt.
Det handler om aftaler, der er indgået før de nye afgifter blev vedtaget 3/10.
Kontakt

Charlotte Brix Andersen
Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation
Flemming Ransborg
Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz
Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn
Christian Richter
Kommunikations- og politisk rådgiver
Lene Søbo
Grafiker og marketingkoordinator
Christian Mikkel Uldall Grøn
Web- og social medie manager
Emil Refn
Studentermedhjælper