Bilforhandlere

Spar penge på energi og gør noget godt for klimaet

Ved at kortlægge og sænke sit klimaaftryk kan man både begrænse udgifter til el, gas og varme og markedsføre sig på at gøre noget for klimaet  

Med tårnhøje energipriser og en klimakrise på vej ud af kontrol, er det i den grad rettidig omhu at se nærmere på sit energiforbrug og forsøge at formindske det. Langt flere i autobranchen kan derfor øge deres grønne engagement – og vil have gevinst af det.   

Det var et af fokusområderne på AutoBranchen Danmarks årsdag, der blev afholdt i Brande.   

“En grøn profil er noget som forbrugerne – altså bilkunderne – er begyndt at efterspørge. For mange forbrugere er det simpelthen vigtigt, at den forretningsdrivende tager sin del af ansvaret,” lød det fra Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen i hendes tale på årsdagen, inden hun tilføjede, at bæredygtighed er på vej til at blive en forudsætning for at drive forretning:  

“Klimaregnskaber er også noget, som banker og forsikringsselskaber i stigende grad er begyndt på eller planlægger at stille krav om.”    

Seeberg vedstod dog også, at opgaven, som autobranchen står overfor, er stor:   

“Der vil gå mange år, før autobranchen bliver en grøn branche. Men det betyder ikke, at vi af den grund, skal lægge os i hængekøjen. Der er stadig meget, vi kan gøre,” sagde Gitte Seeberg og fortsatte:  

“I lyset af energikrisen er det samtidig sund fornuft at reducere sin udledning. Det kan simpelthen måles på den økonomiske bundlinje.”  

AutoBranchen Danmark har derfor indgået et partnerskab med Nordic Green Solution, der til en fagsnak på årsdagen præsenterede et klimaregnskab fra en af de over 20 virksomheder, der allerede er med i projekt “Grønt Bilhus”.  

Her kunne man se en opgørelse over CO2-udledning pr. medarbejder og virksomhedens samlede udledning, ligesom der blev givet eksempler på, hvor store økonomiske og klimamæssige besparelser virksomheden kunne få ved at tage en stribe forskellige tiltag.   

“Et klimaregnskab giver en baseline, som man kan arbejde ud fra. Det er noget, man kan hænge op i forretningen, så kunderne kan se, at man arbejder med det, men det er også noget, man år efter år kan arbejde med – til fordel for både klima og bundlinje,” siger Allan Fyhn Nielsen, der er projektleder på projektet for Nordic Green Solutions.   

Hos Nordic Green Solution er man imponerede over velviljen fra AutoBranchen Danmarks medlemmer for at give sig i kast med projektet:  

“Det er positivt, at så mange forhandlere, værksteder og lakerere allerede har tilmeldt sig projektet. Men det giver også god mening både ud fra et klimamæssigt og økonomisk perspektiv. Man får simpelthen en mere attraktiv forretning, hvis det her er noget, man arbejder seriøst med,” siger Bendt Hejerholt Ransborg, direktør og medgrundlægger af Climanaut hos Nordic Green Solutions.   

Ønsker du at høre mere om projektet, kan du kontakte AutoBranchen Danmarks klimakonsulent Rune Langhoff Sørensen på rls@abdk.dk 

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent