Over 35.000 danskere har besvaret et spørgeskema fra Danmarks Statistik om brugen af deres pluginhybridbiler. Det er dermed den største danske undersøgelse om pluginhybridbiler til dato. Formålet har været at få kortlagt, hvordan bilerne bruges – ikke mindst hvor meget de kører på el og benzin/diesel. Undersøgelsen kommer på baggrund af en længerevarende offentlig debat, hvor pluginhybridbilerne beskyldes for at udlede lige så meget CO2 som benzin- og dieselbiler gør.
Undersøgelsens vigtigste konklusioner:
- Halvdelen af kørslen foregår på el.
- Flest (ca. 25 procent) oplader deres pluginhybrid 7-8 gange ugentligt. Kun 13 procent lader bilen 0-2 gange om ugen.
- 65 procent angiver, at deres kørselsbehov i væsentlig eller i meget høj grad dækkes af bilens elektriske rækkevidde. Yderligere 26 procent svarer at deres kørselsbehov kan dækkes af el i nogen grad.
Seeberg: Hold afgiferne i ro
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg har gennem de sidste måneder manet til besindighed om afgifterne for pluginhybridbiler, som regeringens støttepartier ellers har ønsket at ændre:
”Undersøgelsen viser, at pluginhybridbilerne bestemt har deres berettigelse, når nu en stor del af kørslen foregår på el. Vi kan også se, kørselsbehovet i høj grad dækkes af den elektriske rækkevidde, samt at bilerne oplades dagligt. Når pluginhybridbiler oplades, er de en god overgangsløsning for dem, der ikke er klar til en elbil endnu. Derfor arbejder AutoBranchen Danmark fortsat for, at bilafgifterne ikke skal genforhandles før 2025, hvor politikerne har planlagt at se på bilafgifterne,” siger Gitte Seeberg.
Hun kan dog ikke garantere, at der forbliver ro om bilafgifterne frem til 2025.
”Lige nu og her, har undersøgelsen taget toppen af kritikken mod pluginhybridbiler, fordi så mange danskere har svaret, at de oplader deres biler og bruger elmotoren en del. Undersøgelsen har naturligvis svækket støttepartiernes ønsker om en genforhandling af afgifterne, men fordi undersøgelsen ikke viser noget om CO2-udledningen fra bilerne, vil dele af støttepartierne stadig kræve en genforhandling før 2025. Det vil AutoBranchen Danmark naturligvis modarbejde, fordi branchen har brug for ro om afgifterne og pluginhybriderne er en vigtig trædesten for mange danskere.”
Du kan læse den fulde undersøgelse på Skatteministeriets hjemmeside.