Når autobranchen anvender muligheden for betaling af forholdsmæssig registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3 b, skal der betales rente for den resterende registreringsafgift. Den kaldes også: ”strafrenten.” Rentesatsen reguleres halvårligt – næste gang den 1. januar 2024, hvor den forhøjes igen fra 4,4 % til 5,5 %.
Tilbage i juli steg renten fra 2,4 til 4,4 %, hvilket var markant forhøjelse, og rentesatsen havde igennem noget tid ellers ligget stabilt omkring de 2,3 procent som også har været niveauet i første halvår af 2023.
”Det er den sidste tids inflation og generelle rentestigninger i samfundet, som også slog igennem på strafrenten. Vi havde håbet at se et fald ved næste regulering, men inflationen og det generelle renteniveau er desværre ikke begyndt falde tilstrækkeligt endnu. Derfor vil den økonomiske situation om seks måneder have stor betydning for, om renteniveauet kommer ned på et ”normalt niveau” igen, eller om den forhøjede rente vil blive længerevarende. Det afhænger fuldstændig af den økonomiske udvikling i samfundet,” fortæller jurist hos AutoBranchen Danmark, Ida Daarbak Reislev.
Motorstyrelsen offentliggør i den forbindelse nye beregningsskemaer med gældende satser til brug for beregning af forholdsmæssig registreringsafgift.
Det kan findes her:
https://motorst.dk/erhverv/leasing/hvad-er-forholdsmaessig-afgift
DMR beregner leasingafgiften for forlængelsen ud fra leasingrenten pr. dato for gennemførelse (registreringen) af forlængelsen i DMR. Det vil sige, at når et leasingselskab gennemfører en forlængelse af en leasingkontrakt på mindst 14 dage for ikrafttræden, f.eks. 20. december 2023, der ellers ville udløbe den 10. januar 2023, så bruger DMR leasingrenten pr. den 20. december = 4,4 procent til beregning af leasingafgiften for forlængelsen.