En ordentlig tone, der inkluderer alle ude på værkstedet. Tid til lidt ekstra forklaring, når man skal lære noget nyt. Bedre mulighed for at sige fra, hvis man oplever sexisme eller racisme på lærepladsen. Men også et fokus på, at være mere inkluderende overfor hinanden og respektere hinanden på skolen. Og et forslag om studieture for at lære mere.
Det var nogle af de pointer, en stor gruppe af elever fra personvognsmekanikeruddannelse på TEC Hvidovre afleverede til studievejledern, da de var samlet på skolens autoværksted for at diskutere trivsel, når man går på en autouddannelse.
Anledningen til at samles var nye tal for elevernes trivsel.
Brug for alle kræfter
“Vi har rigtig meget brug for alle kræfter i branchen – både mænd og kvinder. Der mangler virkelig folk derude. Og netop derfor er det også så vigtigt, at vi ikke kommer til at skubbe nogen ud af uddannelserne, fordi de ikke trives enten på skolen eller på lærepladsen”.
Sådan sagde administrerende direktør for AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, da hun præsenterede resultater fra AutoBranchen Danmarks undersøgelse af trivslen hos elever på landets autouddannelser for 5 klasser fra persongvognsmekaniker-uddannelsen på TEC Hvidovre.
Se undersøgelsens resultater her.
Undersøgelsen, som er foretaget blandt mere end 500 elever på hele landets autouddannelser viser, at eleverne generelt trives på uddannelserne, men også at de kvindelige elever kæmper mere med mistrivsel og vanskeligheder ved at få praktik end de mandlige elever.
Vi skal træne trivsels-musklen
Efter præsentationen blev eleverne inddelt i mindre grupper, hvor de mange forskellige aspekter af trivsel på uddannelsen blev vendt. Blandt andet, hvordan det kan være vanskeligt at være yngste medarbejder på et værksted, hvor der ikke altid er tid og overskud til at lære fra sig.
“Når du er ny, er du lidt en pind i røven for dem, der allerede er uddannede”, som en af eleverne bramfrit sagde. “Der er mange svende, der ikke gider rende rundt med en lærling, men man har også et ansvar for selv at vise, at man er god nok fagligt”.
I sin afsluttende bemærkning sagde Gitte Seeberg: “Vi kan se, at branchen visse steder har en udfordring med at tage imod kvinder – men også racisme fylder faktisk noget, kan jeg høre fra jer elever. Vi gør hvad vi kan for at sætte fokus på de her ting hos vores medlemmer. Og så tror jeg også, man må sige, at tiden er i gang med at ændre sig kraftigt i disse år. Unge mennesker finder sig ikke i hvad som helst længere. Så jeg tror faktisk på, at det kommer til at blive bedre”.
Uddannelsesleder Per Nørregård, som har været med til at planlægge dagen sagde:
“Man kunne selvfølgelig godt mærke, at det her med at sætte ord på egen trivsel, er noget nyt for eleverne. Men det er en del af vores strategi fremadrettet, at vi kommer til at følge op på trivselsdagsordenen. Det med at tale om trivsel er jo også en muskel, der skal trænes. Og det kommer vi til.”