Når Donald J. Trump i dag sætter sig til rette i Det Ovale Kontor for anden gang, vil hans handlinger blive fulgt med stor interesse af høj som lav i bilindustrien verden over.
Allerede før indsættelsen som præsident i USA har han nemlig formået at skabe en kolossal usikkerhed for bilindustrien. Endnu er ingen helt sikre på, hvad den selvudnævnte ”Tariff Man” kan finde på, men toldtrusler har det i hvert fald ikke skortet på.
En generel toldstigning på ti procent på varer, der importeres til USA, har været på tale i flere måneder. Hvis det bliver en realitet, vil det også ramme den europæiske bilindustri. Tidligere på måneden skrev Washington Post så på baggrund af anonyme kilder, at Trump ville isolere toldstigningerne til visse kritiske sektorer, for ikke at puste for meget til den genstridige inflation i USA.
Det fik aktiekursen til at stige hos flere europæiske bilproducenter, da de så ud til at klare frisag. Men allerede dagen efter erklærede Donald Trump det for ”fake news” på sit eget sociale medie Truth Social.
Stigende priser
Kommer toldstigningen, vil det umiddelbart betyde højere priser, når amerikanske forbrugere f.eks. køber biler produceret i andre lande end USA.
De bilproducenter må så forholde sig til, om de vil sænke prisen for at opretholde salget i USA, fastholde prisen og sælge færre biler eller måske flytte mere produktion til USA.
Det sidste er det, Trump ønsker sig. Han vil flytte arbejdspladserne hjem til USA, hvilket vil give endnu et slag til den i forvejen hårdt prøvede tyske bilindustri og herunder de danske virksomheder, som leverer til den.
For visse bilproducerende lande som Mexico, hvor bl.a. Audi har bilproduktion, har Trump truet med langt højere toldmure på over 200 procent, fordi han ønsker at lukke helt ned for importen.
”Alle de trusler skaber en ekstrem usikkerhed på bilområdet lige nu. Vi ved fra tidligere, at Trump ikke skyr ret mange midler, når det kommer til at beskytte amerikanske interesser, og det kan skabe en perlerække af forandringer for bilproducenter verden over. Og der er ikke noget, der tyder på, at det vil gavne europæisk bilindustri, der i forvejen er presset i Kina,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Også usikkerhed om elbiler
Markedet for elbiler er ramt af en særlig usikkerhed. Under Joe Biden har nye elbiler nemlig kunnet købes med et skattefradrag på 7.500 dollars. Ifølge Reuters har der været forlydender om, at Trump vil droppe den ordning.
Hyundai, som er en af verdens største bilproducenter, har allerede meldt ud, hvordan de vil reagere på den øgede usikkerhed. Sydkoreanerne planlægger at investere massivt i elbilsproduktion i hjemlandet allerede i år, så de kommer til at stå bedre i forhold til det prispres ændringerne i USA vil medføre, samt den øgede konkurrence mærket oplever fra kinesiske bilproducenter bl.a. på det europæiske marked.
”Det er for tidligt at sige, hvordan Trumps indsættelse kommer til at påvirke bilmarkedet herhjemme. Men at usikkerheden har nået nye højder, tror jeg, de færreste danskere er i tvivl om, efter Trump kastede sin kærlighed over Grønland for nylig. Vi følger udviklingen tæt i AutoBranchen Danmark,” siger Gitte Seeberg.
Hvad der ligger bag Trumps interesse for Grønland er også usikkert, men der har bl.a. været spekuleret i, at de mange råstoffer i Grønlands undergrund kan spille en rolle – i så fald ville de blandt andet kunne bruges i amerikansk produktion af biler og computerchips, som TV2 skriver her.
Kontakt
