Bilforhandlere

Uddannelse viser sig på bundlinjen

Uddannelse? Er det nødvendigt, kan vi ikke bare gør bare som vi plejer?

Det argument er velkendt på værksteder, som udfører reparationer inden for både karrosseri og lak.
Men uddannelse er nødvendig, og langt mere nødvendig end tidligere.

Det siger AutoBranchens VidenCenters tekniske konsulent Finn Larsen, som følger markedet tæt og næsten dagligt besøger værksteder over hele Danmark.

”Mange karrosseri og lakeringsværksteder ville kunne øge omsætningen på deres skadesarbejde blot ved at sætte sig rigtigt ind i programmet Autotaks/Qapter. Det er Autotaks/Qapter, der skal tastes i, når der skal hentes betaling for karrosseritimer, reservedele og lakeringsopgaver. Er man ikke 100 procent opdateret i brugen af programmet kan der let falde omsætning på ”gulvet”, siger Finn Larsen.

Han oplever jævnligt, at der på værkstederne er personer, som ikke opdateret i brugen af Autotaks/Qapter selv om det er dem, der skal sikre omsætningen, ved at taste ind i systemet. Det kan han konstatere ved at se brugernes indtastede rapporter.

”Reparationsopgaver skal tastes på meget forskellig vis afhængig af hvilket køretøj og mærke, der er tale om. Og hvad med lakerings arbejde – hvad ved karrosseriværkføreren/smeden om lakeringsarbejde”, spørger han.

”Det er min klare fornemmelse, at mange – både virksomhedsejere, værkførere og karrosserismede – bør overveje om det ikke er deres tur til at deltage i noget undervisning inden for karrosseri og lakområdet, så de kan sikre at deres kunder får repareret i henhold til de mange forskellige mærker”, fortsætter Finn Larsen.

Ifølge Finn Larsen er karrosseriområdet et af de områder, hvor behovet for efteruddannelse er mest tiltrængt. Her fylder samarbejdet med forsikringsselskaberne allermest, Det er naturligt nok, at en kunde helst betaler mindst muligt for sin købte ydelse, men der kan også ske fejl. Særligt, hvis personen på værkstedet ikke er opdateret i brugen af Autotaks/Qapter og i de nyeste regler og retningslinjer fra bilproducenterne på området.

”Uanset hvem der har lavet en fejl, er det altid værkstedet, som har kundekontakten og den person, der udfører reparationen der kan hænges op på en reparation eller de reservedele der er anvendt, hvis noget går galt. Derfor er det vigtigt at være helt opdateret med uddannelse”, siger Finn Larsen.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper