Nyhed (bruges ikke)

Vær klar på forandringer

Autobranchen står midt i en enorm udvikling, som ikke ser ud til at stoppe de næste par årtier. Det vidner teknologien om med grønne biler, selvkørende biler og alle de data, som kan læses ud af bilerne.

”Disruption” er et af tidens store ord i medier og på ledelsesgange. Ordet virker lidt flot, flyvsk og udansk, men oversat betyder det ”hurtig, livstruende ændring af markedsvilkår”, og derfor er det nok værd at bruge lidt tid på.

Det mener Tune Hein, der i en årrække har arbejdet med ledelsesudvikling i en række af de helt store danske virksomheder, og desuden er både forfatter til bøger om emnet og en erfaren foredragsholder.

”Autobranchen er super spændende at betragte udefra lige nu fordi elbiler, den selvkørende teknologi og tidens tendenser blandt forbrugerne, vil vende markant op og ned på tingene i de kommende år”, siger Tune Hein.

Onsdag den 8. maj kommer han til Gram Slot, og fortæller autobranchen, hvilke af tidens strømninger, det er vigtigt at kende for at sikre, at strømningerne giver medvind fremfor modvind.

Iværksætteren Nicolai Frisch sagde på et tidspunkt følgende om en af sine IT-virksomheder:

”Vi kæmper 80 timer om ugen for at smadre din virksomhed. Så du skal stå tidligt op”. Tesla er et eksempel på en virksomhed, som har bragt nytænkning ind i autobranchen med sine elbiler, der foruden at køre på strøm også i høj grad serviceres online, sælges online og er på forkant på flere områder.

”Tesla har forandret branchen, og er på sine områder blevet den producent, de andre forsøger at indhente. Tesla er stærke til brugeroplevelsen – deres infotainment er flot, og man føler sig hensat til B&O, men de er ikke stærke på alle områder, og det er slet ikke sikkert, at Tesla bliver vinderen, selv om de er længst fremme lige nu”, siger Tune Hein.

Ifølge Tune Hein handler det om at lære hvilket mønster, der kommer til at gælde i branchen. For det er fælles for markedets nye spillere, at de kan gøre det godt på nøgleområder:

”Når de nye spillere brækker døren op til dit marked, gør de det typisk med tre ting: Bedre kundeoplevelse, innovation og billigere eller gratis. Uanset om du er folkeskole eller autoværksted, så er det vigtigt at kende mønstrene”, siger Tune Hein og peger på, at der en række skift på vej.

Den selvkørende teknologi vil således som udgangspunkt give færre skader, lige som det vil give øget fokus på infotainment og design. Måske vil det også give flere flådekunder færre privatkunder, og det gælder også det skift i brugernes tænkemåder, som er under opsejling.

”Det handler mindre om teknologi, men autobranchen skal holde øje med, hvad der sker på kundesiden. Forbrugerne går mere fra at købe et produkt – en bil – til at købe service. De vil købe den service, der hedder brug af bil eller kørsel. Det ser vi med leasing og abonnementsordninger, og måske er det kun begyndelsen”, siger Tune Hein og peger desuden på det engelske udtryk ”customization” altså noget, der er tilpasset kunden.

”Det er slet ikke sikkert, at du vil det samme som din nabo eller din genbo. Måske vil tre personer også have tre forskellige løsninger. Dem skal autobranchen også finde ud af at ramme”, fortsætter han.

Tune Hein vil fortælle meget mere om tidens tendenser og mønstre og guide til, hvordan man sikrer sig medvind fremfor modvind på Vores Autobranche den 8. maj. Billetter er gratis frem til 7/4. Klik her for tilmelding.