Jura

Vanvidskørsel: Leasingbiler skal være beslaglagt indtil endelig dom

Både en leasingbil og en privatejet bil benyttet til vanvidskørsel skal fortsat være beslaglagt, indtil retten kan træffe en endelig afgørelse. Loven vækker fortsat stor debat, og AutoBranchen Danmark er meget kritisk over for loven.

Den 4. maj tog retten i Lyngby stilling til nogle af de første sager, hvor biler er blevet beslaglagt med henblik på konfiskation, fordi de er blevet anvendt til vanvidskørsel. Den første sag drejer sig om en leaset Porsche, hvor leasingtager har lånt bilen videre til en vanvidsbilist. Den anden sag drejer sig om en Mazda, hvor ejerens søn har kørt vanvidskørsel i bilen.

Det er netop den slags sager, hvor bilens ejer ikke har ført bilen, som AutoBranchen Danmark har advaret politikerne imod.

”I over et år har vi i samarbejdet med bl.a. Dansk Erhverv og Finans & Leasing råbt vagt i gevær, fordi situationer som dem fra Retten i Lyngby er uretfærdige. Det er vanvidsbilistens ansvar, hvordan han eller hun fører bilen – ikke et leasingselskab, en bilforhandler eller en privat ejer. Politikerne valgte at være ”tough on crime” fremfor at lytte til branchen, og det ser vi nu de første konsekvenser af”, siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.

Fortsat stor debat om vanvidskørsel

Siden loven trådte i kraft den 31. marts, har debatten om vanvidskørsel fyldt i medierne, hvor der har været debat om rimeligheden i at konfiskere biler. Senest den 7. maj har AutoBranchen Danmark sammen med Forsikring og Pension i et fælles debatindlæg kritiseret den nye lov. Der har også været kraftige politiske reaktioner fra bl.a. Liberal Alliances politiske leder Alex Vanopslagh, der kritiserer den nye lov for at gribe ind i den private ejendomsret.

Den nye lovgivning fylder i AutoBranchen Danmarks seneste medlemsundersøgelse. Her svarer 70 procent, at de allerede sikrer sig mod vanvidskørsel eller, at de skal i gang med det. Mange medlemmer har benyttet vores tro- og loveerklæring, der stiller bilforhandlere og værksteder bedre, hvis de låner en bil ud til en vanvidsbilist. Hent erklæringen her.

Gitte Seeberg og AutoBranchen Danmark arbejder fortsat på en bedre løsning til autobranchen.

”Vi er dialog med flere partier, der er kritiske over for lovgivningen, men det ser ikke ud til, der pt. er flertal for at ændre loven. Derfor har vi også bedt Transportminister Benny Engelbrecht om en vejledning til branchen, så den kan undgå konfiskation. Men så længe at politikerne ikke vil gribe ind, vil det være domstolene og sandsynligvis også EU-domstolen, der skal lægge snittet for, hvornår bilens ejer skal have bilen tilbage”, siger Gitte Seeberg.

Endelig konfiskation besluttes senere

Foreløbig har Retten i Lyngby kun besluttet, at de to biler fortsat skal være beslaglagt af politiet, indtil der kan gennemføres en retssag. I selve retssagerne skal der tages stilling til om konfiskation og bortauktionering til fordel for statskassen vil være ”uforholdsmæssigt indgribende” over for ejeren. Når dette vurderes, er det vigtigt, at bilens ejer kan dokumentere, hvad bilens ejer har gjort for at sikre sig mod at leasingtagere, brugere eller lånere af bilen kører vanvidskørsel.

På vores hjemmeside har vi lavet et univers om vanvidskørsel, hvor du kan flere oplysninger om, hvordan hhv. en bilforhandler, et værksted eller et leasingselskab bør sikre sig.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper