Bilforhandlere

“Vilde vinde blæser igennem branchen” 

Når forandringens vinde blæser gennem branchen, skal man tage sig tid til at komme ud af den daglige drift for at kunne forholde sig til den overordnede og langsigtede strategi.

Hvis der var én ting, der gik igen på AutoBranchen Danmarks årsdag for nylig – og hvis der i øvrigt er én ting, der går igen i branchen generelt for tiden – er det de store forandringer, der i disse år skyller ind over forhandlere og andre i autobranchen. 

“Vilde vinde blæser gennem branchen,” fastslog Klaus Schultz, medlemskonsulent i AutoBranchen Danmark, på årsdagen. 

Og hvordan tilpasser man sig så en branche i forandring? Det var temaet i en af årsdagens fagsnakke, hvor netop Klaus Schultz delte ud af de erfaringer, han samler gennem daglig dialog og sparring med hundredvis af bilforhandlere. 

Inden da fastslog Klaus Schultz dog, at de forandringer, vi ser i disse år, ikke kan sammenlignes med tidligere tiders opbrud og konjunkturudsving. De forandringer, der finder sted nu, er dybere – og ændrer mere fundamentalt på den spilleplade, som man som forhandler skal forholde sig til, lød det.  

Det blev der ført bevis for ved at gennemgå de megatrends, der i disse år vender op og ned på meget i autobranchen. Hvad end det så er kinesernes indtog på markedet, elbilernes fremmarch eller producenter og importørers ambitioner om at overtage detailledet fra forhandlerne.  

Ud af daglig drift

Og her var en af hovedpointerne, at man skal tage sig tid til at komme ud af den daglige drift for for alvor at kunne træffe de strategiske beslutninger, der skal kunne sikre, at man tilpasser sig et marked i forandring. 

”Det er ikke rocket science. Og de fleste af os kender de åbenlyse spørgsmål, vi skal tage stilling til. Men det er rammesætningen, der sikrer, at man for alvor kan tilpasse sig et skiftende marked,” lød det fra Klaus Schultz. 

“Dagligdagen i dag består i, at man skal tage stilling til en række vilde udviklinger. Og det kan man ikke gøre, hvis man er begravet i drift samtidig,” sagde han videre.  

Samtidig opfordrede han til, at man som virksomhed bliver bedre til internt at hylde innovationskultur, at man i højere grad er villig til at være ærlig om de udfordringer, man står overfor og at man er mere modig, når man skal træffe beslutninger om, hvordan de skal løses. 

“Fremadrettet skal man måske tage større chancer og ikke kun forvente 100 procent match, før man gør noget,” lød det. 

Der findes ingen spåkugle

Men Klaus Schultz understregede også, at der ikke er en fast model for, hvordan man som virksomhed skal agere.  

“Vi har ikke en spåkugle, og vi har den største respekt for det arbejder, I allerede udfører i hverdagen. Så vi kommer ikke med løsninger, der bare skal tages i brug. Vi deler erfaringer om, hvordan andre har arbejdet med det,” sagde han.  

Klaus Schultz fremhævede også, at der trods store forandringer er ting, der er som det plejer. Gamle dyder, der stadig holder.  

“Lave omkostninger og høj kundetilfredshed er ikke gået af mode,” sagde han. “Cash is still king,” lød det også.  

Men der er også virksomheder, der har succes med at gå nye veje, blev det pointeret. Flere går fra at være volumendrevne til at være servicedrevne, mens andre tjener gode penge på biler, der bliver opfattet som snævre. På forskellige måder finder man nicher i markedet. 

Men mest af alt afhænger det altså af den situation, som du som virksomhed, står i., lød konklusionen på fagsnakken. Så hvis du ønsker at sparre med kolleger og konkurrenter fra branchen om din virksomheds fremtid, faciliterer AutoBranchen Danmark løbende netværksgrupper for vores medlemmer.  

Du kan kontakte Klaus Schultz for mere information.  

Kontakt

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn